Avtalet signerades av Olle Norberg, generaldirektör IRF, och Johan Tysk, vicerektor vid vetenskapsområdet för teknik och naturvetenskap vid en ceremoni på Ångströmlaboratoriet.

– Det är viktigt att IRF och Uppsala universitet och även andra lärosäten samarbetar, sa Olle Norberg. Först och främst har ju IRF som varande ett av de få forskningsinstitut som vi har kvar en väldigt speciell roll. Men vi måste också ha kopplingen till undervisningen, så jag tycker det vi gör här är alldeles utmärkt.

Den förra överenskommelsen mellan IRF och UU från 2009 syftade till att långvarigt främja utbildning och forskning inom rymdfysik och angränsande områden. Det nya avtalet tar även hänsyn till att IRF numera får utse professorer själva, men att detta ska ske i nära samråd med UU. Berörda professorer ska bland annat medverka i utbildningen i rymd- och plasmafysik med uppdrag på grundnivå, avancerad nivå eller forskarnivå.

Samarbete över undervisnings- och områdesgränser

– Från fakulteten tycker vi att det är väldigt viktigt att reglera den här verksamheten, sa Johan Tysk. Rymden är ett av våra områden vad gäller grundforskning, men samtidigt är ju rymden vad gäller teknik och tillämpningar ett område som röner allt större intresse.

På Ångströmlaboratoriet verkar IRF sedan länge och har där ett nära samarbete med institutionen för fysik och astronomi. Institutets verksamhet är nära kopplat till ett av fakultetens forskningsprogram inom rymdfysik med möjligheter till doktorandprojekt. Det nya avtalet innehöll också en särskild punkt om villkoren för utbildning på forskarnivå.

– Det är en så viktig del att Uppsala universitet och IRF samverkar runt just doktorandutbildningen, sa Olle Norberg.