Behovet av ett tydligare och utökat karriärstöd har bland annat lyfts i slutsatserna efter arbetet med Kvalitet och förnyelse 2017 (Kof17) och i universitetets handlingsplan för kvalitetsarbete. Där pekar man ut två områden som särskilt viktiga.
– Det handlar om att stärka det akademiska ledarskapet och intensifiera arbetet med att utveckla karriärvägar och karriärstöd, säger Carin Eriksson Lindvall, chef för enheten för karriär och ledning i akademin vid avdelningen för kvalitetsutveckling.

Att det ska finnas ett tillgängligt karriärstöd är också något som lyfts i utvecklingsarbetet inför universitetets ansökan till Charter and Code (se artikeln här intill). För att tillgodose behoven har ett karriärcentrum med ledarutveckling för forskande personal inrättats. Beslutet fattades i mars och verksamheten är nu igång.
– Vi erbjöd redan tidigare karriärstöd och ledarutveckling, men nu försöker vi tydliggöra och förstärka vårt erbjudande, säger Carin Eriksson Lindvall.

Karriärcentret vänder sig till disputerade forskare, lärare och ledare i kärnverksamheten. Något som är helt nytt är en till största delen webbaserad kurs som vänder sig till postdoktorer. Det är en kombination av webbaserad coachning och fysiska möten.
– Det här är ett internationellt program som används vid flera andra lärosäten. Vi har anpassat det efter våra förutsättningar, men det bygger på idén att många som kommer in som postdoktorer brottas med liknande utmaningar. De är i en fas då de måste gå in för sin forskning med fullt fokus under en begränsad tid, berättar Rabbe Hedengren, karriärutvecklare.
– Det finns därför vissa saker som alla kan ha nytta av, oavsett forskningsområde. Det handlar bland annat om projektledning, hur man skapar karriärplaner och hur man hanterar och prioriterar sin tid, fortsätter han.
Det finna även möjligheter att få individuellt stöd och hjälp med att utveckla forskargruppens samarbete. Ofta i form av coachning eller reflekterande samtal.
– Att vara forskare är ofta ett tufft jobb. Du utsätts för press från arbetet, men också när det gäller till exempel finansiering. Du kan också få en roll där du ska leda andra självständiga forskare. Då kan det vara bra att ha reflekterande samtal med någon utanför gruppen, säger Carin Eriksson Lindvall.

Det finns även ett program för ledarutveckling som vänder sig till seniora forskare. Utbildningen ska stärka både det egna ledarskapet och forskargruppens, men också Uppsala universitet som forskningsaktör. Den nystartade enheten samarbetar också kring strategiskt ledarskap inom nätverket U4 och erbjuder ledarskapsprogram som stöttar forskare som nyligen tagit ansvar som forskningsledare, liksom kurser och föreläsningar om olika ämnen.
– Vi hoppas att det ökade fokus som finns på karriär- och ledarskapsfrågor ska göra skillnad, säger Carin Eriksson Lindvall.

Karriär och utveckling

Uppsala Universitets enhet för karriär och ledning i akademin vid avdelningen för kvalitets utveckling erbjuder karriärstöd, handledning, ledarskapsprogram, grupputvecklingsinsatser och konsultativt stöd för universitetets forskare, lärare och ledare.

HR-avdelningen erbjuder bland annat utbildning för chefer med arbetsgivaransvar (framför allt prefekter och chefer vid universitetsförvaltningen).

FOTO: MIKAEL WALLERSTEDT
Från vänster: Cajsa Ekstav och Anna Westin, kompetensutvecklare, enhetschef Carin Eriksson Lindvall och Rabbe Hedengren, karriärutvecklare. De utgör tillsammans enheten för karriär och ledning i akademin.