Universitetet har en ny leverantör av fruktlådor och mjölk från och med 1 november 2019; Monica Askebäcks Frukt AB. Avtalet gäller i två år med möjlighet till två års förlängning. Beställningar görs tills vidare via e-post (se nedan).

Monica Askebäcks Frukt AB kommer att leverera till campusområdena i Uppsala. Campus Gotland är fortsatt avtalslöst.

Nuvarande avtal med Upplands trädgårdsprodukter upphör automatiskt vid avtalets utgång. Upplands trädgårdsprodukter har valt att inte inkomma med nytt anbud. Vid en jämförelse med Upplands trädgårdsprodukter ligger priserna hos Monica Askebäcks Frukt AB på 3 kg EKO-låda blandad frukt ca 17% lägre i pris och på 6 kg EKO-låda blandad frukt ca 14% lägre.

Det kommer att finnas tre typer av fruktlådor att välja mellan:
•    Fruktlådor med blandad ekologisk frukt
•    Lådor med endast ekologiska bananer
•    Säsongslådor: under september – november/december (efter tillgång) ska möjlighet finnas att byta till fruktlådor innehållande svenska äpplen/annan svensk frukt samt ekologiska bananer
Lådorna kan beställas i storlekarna 3 kg och 6 kg.

Mjölk:
•    Ekologisk mellanmjölk, 1,5% fetthalt, enlitersförpackningar
•    Ekologisk laktosfri mellanmjölk, 1,5% fetthalt, enlitersförpackningar

Närmare beskrivning av fruktlådorna

De ekologiska fruktlådorna ska, oavsett storlek, bestå av minst 2-3 sorters EKO-frukt. Banan (ekologiska och socialt ansvarsfullt producerade) ska alltid ingå med ca 40% av vikten. I övrigt ska en blandning av frukt anpassad efter säsong (till exempel äpple, päron, citrusfrukt, nektarin, persika, kiwi, plommon) ingå så långt det är möjligt. Uppsala universitet vill till exempel inte ha citrusfrukter när det inte är säsong för dem (normal högsäsong för citrus bör vara mellan november och januari). Bananlådorna ska innehålla 100% bananer, ekologiska och odlade enligt socialt ansvarsfull produktion. Säsongslådorna ska innehålla 40% ekologiska och socialt ansvarsfullt producerade bananer samt svenska äpplen och/eller annan svensk frukt (tänkt att finnas framförallt september till november/december efter tillgång). Dessa lådor kan inte märkas som ekologiska.

Fruktlådorna levereras året runt med följande undantag:
•    Julhelgerna fram till trettondagen
•    Hela juli månad
•    Annandag påsk
•    Vid långhelger och klämdagar ska endast en leverans per vecka ske
Särskild överenskommelse ska dock kunna göras för dem som önskar leverans.

Så här beställer du (tills vi ordnat möjlighet att lägga abonnemanget i produktwebben):

Telefon till leverantören: 08-24 84 20

E-post till leverantören: info@monicasfrukt.se

Kontaktperson för avtalet vid Uppsala universitet:
Maria Jonsson, Avdelningen för ekonomi och upphandling
maria.jonsson@uadm.uu.se