Uppsala universitets publikationsverksamhet Acta Universitatis Upsaliensis (AUU) har idag 79 självständiga publikationsserier. De tre nyaste tillkom 28 april 2021 när redaktionskommittén för AUU beslutade att inrätta följande publikationsserier:

• Uppsala Interdisciplinary Gender Studies, serieredaktör är Helena Wahlström Henriksson, vid centrum för genusvetenskap.
  • Uppsala Housing and Urban Studies, serieredaktör är Nils Hertting, vid institutet för bostads- och urbanforskning.
  • Uppsala Studies in Conservation, serieredaktör är Anna Karlström, vid konstvetenskapliga institutionen.

I sammanhanget kan nämnas att två ytterligare publikationsserier med redaktörer från vetenskapsområdet för humaniora och samhällsvetenskap har startats sedan hösten 2019:

• Uppsala Studies in Global Migration: Societal Challenges, serieredaktör är Andreas Önver Certez vid teologiska institutionen.
  • Uppsala Jewish Studies. Serieredaktörer är Lars M. Andersson, vid historiska institutionen och Cecilia Wassén, vid teologiska institutionen.