Mål och strategier för humaniora och samhällsvetenskap

Vetenskapsområdets nya mål och strategier har två huvudsakliga utgångspunkter: de universitetsgemensamma mål och strategierna respektive de mål och strategier som områdets fakulteter har beslutat om. I områdets nya mål och strategier finns följande strategiska prioriteringar:

Mångvetenskaplig forskning

Målsättningen är att skapa nya förutsättningar och former för vetenskapliga samarbeten inom Uppsala universitet samtidigt som det görs en kartläggning av hur samarbetsmönster utvecklas. Kunskaperna om mångvetenskaplig forskning som sådan ska styrkas och spridas. Det strategiska arbetet med mångvetenskaplig forskning organiseras i två huvudsakliga former, genom plattformar som utgår från vetenskapsområdet samt genom stöd till separata satsningar och centrumbildningar:

• Circus (Centre for Integrated Research on Culture and Society)
  • Centrumbildningar och separata områdessatsningar
    • Centrum för digital humaniora
    • Centrum för mångvetenskaplig forskning om rasism
    • Centrum för högre utbildning och forskning som forskningsobjekt
    • Demokrati och högre utbildning
  • Områdesöverskridande samarbeten
    • Centrum för kvinnors psykiska hälsa
    • AI4Research
    • Diabetescentrum
    • Uppsala Antibiotic Center

Gränsöverskridande utbildning

Vetenskapsområdet ska att inleda ett arbete med att kartlägga och undanröja hinder för fakultetsövergripande undervisningssamarbeten. Möjligheter till kortare ställtider och till utbildningar som innefattar flera huvudområden ska undersökas och fakultetsinitierade uppslag till gränsöverskridande utbildningar på grundnivå och avancerad nivå ska understödjas. Vetenskapsområdet ska också vara aktiva i projektet "Livslångt lärande vid Uppsala universitetet".

Samverkan inom utbildning och forskning

Vetenskapsområdet för humaniora och samhällsvetenskap ska tydliggöra och utveckla pågående samverkan och bistå de fakulteter som vill initiera eller stärka redan befintliga samarbeten med andra enheter inom universitetet. Referensgruppen för samverkan som områdesnämnden utsett fungerar som kontaktyta mellan områdets forskare, fakulteter och universitetets övergripande samverkansarbete.

Internationalisering

Fakulteter inom vetenskapsområdet bedriver ett målinriktat internationaliseringsarbete. Vetenskapsområdet i sin tur genomför en samling strategiska satsningar med syfte att kraftsamla för och stärka delaktigheten i en rad europeiska initiativ, däribland informationskampanjer om EU:s nya ramprogram för forskning och innovation, Horisont Europa, som sträcker sig mellan 2021 och 2027:

• Europauniversitet Enlight (European University Network to Promote Quality of Life, Sustainability and Global Engagement Through Higher Education Transformation)
  • ERC (European Research Council) och Marie Skłodowska-Curie-skola
  • Knowledge & Innovation Community (Kic)
  • The Guild of European Research-Intensive Universities

Infrastrukturell utveckling

Punkten infrastrukturell utveckling är uppdelad i två delar.

Infrastruktur för forskning

Vetenskapsområdet arbetar för att kartlägga de infrastrukturella resurser som områdets forskningsmiljöer har tillgång till och förfogar över, med fokus på forskningens behov och intressen. Denna kartläggning ska visa på de nya möjligheter som erbjuds för forskningen av befintliga resurser och resurser under uppbyggnad, men även ta fram vilka resursbehov som kan komma att aktualiseras i och med nya forskningsfrågor. Arbetet sker genom den referensgrupp för forskningsinfrastrukturfrågor som områdesnämnden har inrättat. Vetenskapsområdet ska också, i samarbete med Centrum för digital humaniora, fortsätta att upprätthålla och tillgängliggöra samt verka för nyetableringar av databaser inom humaniora och samhällsvetenskap som Swe-Clarin och The Uppsala Conflict Data Program.

Lokalförsörjning

För närvarande pågår arbetet med att ta fram en långsiktig strategi för lokalförsörjning och lokalutveckling. Några prioriterade utredningsfrågor är:

• expansionsmöjligheter i stadskärnan
  • styrande principer för vetenskapsområdet
  • ökade flöden av studenter och lärare mellan campusområden
  • högre grad av centralisering av lokalbokning
  • studentytor
  • överytor och framtida expansion.

Diarienr: HUMSAM 2020/43

Beredningsgrupp för vissa externa forskningsansökningar

Det har gjorts en utvärdering av rutinen med en beredningsgrupp för vissa externa som forskningsansökningar som infördes på prov. Områdesnämnden beslutade att fortsätta med beredningsgruppen med ett par mindre justeringar i rutinerna, bland annat utökas gruppen med en ledamot för att minimera jävsproblem.

Diarienr: HUMSAM 2018/22

Ny styrelse för Circus

Områdesnämnden beslutade att nuvarande styrelseledamöter för Circus (Centre for Integrated Research on Culture and Society) får fortsatt förtroende för mandatperioden 1 juni 2021 till 31 maj 2024. Utöver de nuvarande ledamöterna beslutades också att utse en ny extern ledamot. Ordförande utses inom styrelsen.

Nya styrelsen från 1 juni 2021:

• Kajsa Ahlstrand, professor i missionsvetenskap
  • Mikael Börjesson, professor i utbildningssociologi
  • Nils Hertting, lektor i statskunskap
  • Anna Jonsson Cornell, professor i komparativ konstitutionell rätt
  • Anna Lindström, professor i språk och social interaktion
  • Folke Tersman, professor i praktisk filosofi
  • Studentrepresentant

Externa ledamöter

• Johan Fritzell, Karolinska institutet (ny ledamot), professor i social gerontologi
  • Lynn Åkesson, Lunds universitet (sittande ledamot), professor

Diarienr: HUMSAM 2021/14