I samband med att upphandlingen av universitetets nya webbplattform blivit klar nu under våren har första etappen i att införa en ny studentingång tagit fart på allvar. Lärplattformen började införas redan under 2019 och nu till hösten ska all kvarvarande undervisning lyftas in i Studium.

– Det är lärarna själva som flyttar över material och förbereder sina kurser i Studium. Om någon känner sig osäker eller vill lära sig mer om Studium finns både öppen verkstad samt bas och temakurser hela vägen fram till midsommarveckan. Under juli kommer support finnas på plats medan utbildningar och öppen verkstad drar igång igen i början av augusti, säger Stina Bohman, projektledare vid universitetsgemensam IT.

Nuvarande Studentportalen går ner i ett läs- och kompletteringsläge i slutet av augusti, vilket betyder att inga nya studenter, inga nya kurser och ingen fortsatt undervisning kommer att kunna hanteras i det gamla systemet. Däremot kommer studenter som ännu inte blivit helt klara fortfarande kunna lämna in sina kompletteringar i Studentportalen under hösten.

En ingång till universitetet

Via den nya studentingången kan studenter skapa studentkonto, registrera sig och hitta allt om sina pågående kurser och få tillgång till dokumentation av tidigare lästa kurser. Via den nya studentingången kan de också nå allt som idag ligger under uu.se/student, det vill säga information om bibliotek, studenthälsan, språkverkstaden, it-tjänster, campuskort, med mera.

– Visionen är att erbjuda studenterna vid Uppsala universitet en samlad digital ingång där de hittar allt de behöver och får en enklare vardag. Universitetet erbjuder mycket bra service till studenterna idag, men inte på ett samlat sätt och det är inte alltid så lätt att hitta, säger kommunikationsdirektör Pernilla Björk vid kommunikationsavdelningen, som ansvarar för projektet att införa den nya webblösningen.

En annan stor fördel med den nya ingången är att universitetet kan rikta kommunikationen till studenterna, från institutioner, olika campusområden och även universitetsgemensamt.

– Det är något som vi verkligen nu under pandemin har saknat, att ha bra kanaler till studentgrupperna. På kursnivå finns detta, men har saknats på en övergripande nivå.

Gemensam insats nödvändigt inför hösten

Uppsala universitet är Sveriges näst största universitet sett till antalet studenter och till hösten kommer drygt 50 000 studenter registrera sig på utbildningar och program. Den nuvarande Studentportalen, som var mycket modern när den infördes, har dock under en tid varit i behov av att ersättas.

– Det är fantastiskt att Studentportalen har hängt med så här länge, men rent tekniskt skulle den inte klara påfrestningen inför höstterminen och det har varit lite svajigt vid terminsstarterna de senaste åren.

En del av det som Studentportalen hanterat kommer att gå via den nya lärplattformen Studium. Annat tas om hand av Ladok. Men allt kommer inte att vara på plats till höstterminen.

– Vi fick tillgång till den nya plattformen först i mitten av maj, så vi får laga efter läge och hjälpas åt så att det nödvändigaste ska finnas på plats vid terminsstart. Medarbetare vid universitetsgemensam IT, studentavdelningen, internationella avdelningen och kommunikationsavdelningen arbetar för att lösa det hela. Det kommer att innebära extra arbete för institutioner men vi kommer att göra vårt allra bästa för att underlätta och hjälpa till så mycket vi kan, säger Pernilla Björk.