Under 2020 gjordes en utredning av rektors strategiska råd och universitetsledningen har identifierat ett behov av en ändrad struktur för rektors strategiska råd. Från halvårsskiftet införs därför rådet för forskning, rådet för utbildning och nämnden för forskningsinfrastruktur

De nya råden och nämnden ska stödja det universitetsgemensamma arbetet med övergripande mål och strategier. Råden har en rådgivande funktion och ska vara ett forum för diskussion av universitetsgemensamma och gränsöverskridande frågor med universitetsledningen. Råden ska också bidra till förankring inom verksamheten och stärka verksamhetens inflytande över universitetets utveckling och bidra till universitetets omvärldsbevakning.

Nämnden för forskningsinfrastruktur ska verka för att strategiarbete och processer för prioritering inom forskningsinfrastruktur ska stärkas och öka utnyttjandet av befintlig forskningsinfrastruktur.

Nya instruktioner och två råd avvecklas

Samtidigt som de två nya råden beslutades ändrades också instruktionerna för tre strategiska råd som finns sedan tidigare. Ändringen görs för att råden för samverkan, internationalisering respektive lika villkor ska ha samma syfte och uppdrag som råden för forskning respektive utbildning.

Kvalitetsrådet respektive hållbarhetsrådet kommer att avvecklas från halvårsskiftet. De frågor som kvalitets- respektive hållbarhetsrådet har hanterat kommer framöver integreras i den löpande verksamheten.

Förnyade mandat för rektorsråd

Rektor har också beslutat att förnya mandaten för tre rektorsråd. Mandaten för Stefan Eriksson, rektorsråd god forskningssed, Åsa Cajander, rektorsråd för lika villkor, och Kristina Edström, rektorsråd för forskningsinfrastruktur, förlängs till sista juni 2024.