Vad är karriärportalen (UU CareerGate) för något?

– UU CareerGate är en karriärportal riktad till alla universitetets studenter. Här finns allt från jobbannonser, praktikplatser, examensjobb och uppsatsannonser till karriärtips, artiklar och en massa event med fokus på karriärplanering. Såklart finns även våra Karriärtisdagar med. Portalen riktar sig både till studenter som planerar för en karriär i Sverige eller utomlands. (Karriärtisdag är olika evenemang för att förbereda studenterna på yrkeslivet, reds. anm).

Vad innebär det att det är en ny karriärportal?

– Det är en ny leverantör men framför allt innebär bytet att vi nu kan erbjuda ett mer omfattande digitalt stöd till våra studenter. Systemet används av närmare 600 europeiska lärosäten och vi hoppas därför även kunna synliggöra ett större internationellt utbud av jobbannonser och event till de studenter som söker en internationell karriärväg.

Hur kommer studenter att märka att bytet till en ny karriärportal?

– Den nya UU CareerGate har ett bredare och djupare innehåll mer än den gamla karriärportalen. Här finns en mängd karriärstöd att få, artiklar att läsa, länkar att djupdyka i och företagssidor att följa.

– Vi är också glada över att den nya portalen även är tillgänglig för våra alumner via alumndatabasen, så att den student som avslutat sin utbildning kan få ett fortsatt digitalt karriärstöd från Uppsala universitet.

Varför borde medarbetare ha koll på karriärportalen, den vänder sig ju till studenter?

– Framför allt behöver vi hjälp att nå ut med kunskap att karriärportalen finns. Att nå alla universitetets studenter med information är en kommunikativ utmaning som är lika aktuell varje termin. Ju fler anställda som känner till och själva använder UU CareerGate desto fler studenter kommer att hitta dit.

– Som anställd vid universitetet kanske du funderar på nästa steg i din karriär? UU CareerGate är tillgänglig för alla anställda, som loggar in med sitt UU konto. I UU CareerGate finns karriärtips och artiklar för dig som vill rusta dig inför nästa karriärsteg.

Kan vi på universitetet rekrytera medarbetare via UU CareerGate?

– Absolut, hör av er till oss så lotsar vi er i annonseringen.