Universitetskollegiet är hörandeförsamling i processen för att ta fram förslag på rektor och utse prorektor. Universitetskollegiet får också lämna synpunkter på förslag till ordförande och externa ledamöter i konsistoriet.

Universitetskollegiet består av 65 ledamöter, 36 ledamöter utses inom vetenskapsområdena bland personer med vetenskaplig kompetens och 18 ledamöter utses av studenterna. De återstående 11 ledamöter utses bland övrigt anställda av en urvalsgrupp.

Urvalsgruppen består av sex personer och tre av personerna ska komma från universitetsförvaltningen. Som anställd vid universitetsförvaltningen kan du nu nominera personer till urvalsgruppen.

Förvaltningsledningen bereder inkomna förslag och universitetsdirektören utser personerna i urvalsgruppen.

Under hösten kommer också möjlighet att nominera personer som ska ingå i universitetskollegiet.

Nominera till urvalsgruppen senast 15 augusti 2022.

Läs mer och nominera