I år kan du vandra runt och se landart av sex japanska konstnärer i Botaniska trädgården. Landart är en konstform där konsten skapas på plats utifrån de förutsättningar och ibland även material som finns på platsen. Du hittar konsten runt Linneanum i Botaniska trädgården.

Sveriges nationalblomma

Landskapsblommor har vi haft sedan tidigt 1900-tal men att vi har en nationalblomma kanske inte är lika välkänt. Liten blåklocka utsågs till Sveriges nationalblomma av Sveriges botaniska förening våren 2020. I Linnéträdgården Orangeriet finns över sommaren en utställning med olika konstnärers bilder av liten blåklocka.

Om du vill ta dig ut från stadskärnan kan du gå Danmarksvandringen, en av Linnéstigarna till Linnés Hammarby. Väl där visas fram till den 17 juli en utställning med konstnären Anna Björkland som skapar bilder i keramik, blandad media och olika typer av måleri.

Barn- och mödravård

Blommor och konst i all ära men kanske vill du sätta tänderna i något helt annat? Då kan du gå till Medicinhistoriska museet som visar en utställning om barn- och mödravården på Gillbergska barnhemmet. Utställningen är gjord av studenterna på masterprogrammet i ABM med inriktning musei- och kulturarvsvetenskap.

I de sommarsvala salarna på Evolutionsmuseet finns bland mycket annat utställningen "Ursprung - en utställning om människans evolution". Missa inte utställningsdelen med upptäckten av Pekingmänniskan. Uppsalaforskare grävde på 1920-talet i Kina och hittade en tand från en människosläktning. Det var det första fyndet av Pekingmänniskan, Homo erectus.

Vädermätningar

Uppsala universitet har en av världens längsta serier av vädermätningar, i år fyller serien 300 år! Den påbörjades av Anders Celsius och Erik Burman 1722 när de dagligen började mäta temperatur, lufttryck och vindriktning. På sommarens Celsius-utställning kan du lära dig mer om vädermätningar och Anders Celsius. Du hittar utställningen i nordöstra hörnet av Botaniska trädgården, innanför grinden mot Uppsala universitetsbibliotek.

Om du är intresserad av språk och bildskrift kan du styra stegen till Carolina Rediviva. I utställningssalen visas en utställning med hieroglyfer med anledning av att det i år är 200 år sedan hieroglyferna kunde tolkas med hjälp av bland annat Rosettastenen. Utställningen är framtagen i samarbete med universitetsmuseet Gustavianum.

Apropå Gustavianum är det fortsatt stängt för renovering men arbetet beräknas bli klart hösten 2023. Det närmar sig återinvigning!