Eftersom SCAS ligger i Botaniska trädgården i Uppsala har forskare stationerade i Uppsala bra möjligheter att delta i öppna forskningsseminarier vid forskningsinstitutet. Många seminarier går att följa via zoom men det fysiska mötet kan ju ha sina fördelar.

SCAS är ett nationellt forskningsinstitut med mål att tillhandahålla optimala forskningsvillkor för de som forskare som för tillfället vistas vid institutet. Institutet erbjuder forskningsvistelse för forskare inom humaniora, samhällsvetenskap och naturvetenskap från hela världen.

Wittrock Lecture

Institutet har en öppen programverksamhet där institutets stipendiater deltar.

Den 16 februari 2023 är det till exempel dags för den femte "Wittrock Lecture" där Fredrik Logevall, Laurence D. Belfer Professor of International Affairs Harvard University, håller en föreläsning med titeln: "Writing a Political Life: On the Challenging Relationship Between Biography and History".

Efter föreläsningen blir det paneldiskussion med temat "The promise and peril of biography". Anmälan senast den 9 februari 2023.

Programmet vid SCAS inklusive ovanstående föreläsning