Vad är Årets mungiga?
– Årets mungiga är en hedersutmärkelse som delas ut av Föreningen för tidig musik till personer eller organisationer som verkar i föreningens anda för att föra ut och göra den tidiga musiken känd. Mungigan instiftades år 2001 och överlämnas under Stockholm Early Music Festival mellan 1-6 juni.

Hur känns det att få utmärkelsen?
– Jag är mycket glad och hedrad. I Uppsala universitetsbibliotek finns fantastiska samlingar med tidig musik. En stor del av musiken är ännu outforskad och ospelad. Därför är det väldigt roligt att utmärkelsen fäster uppmärksamhet på just denna del av bibliotekets musiksamling.

Vad gör en musikbibliotekarie?
– En musikbibliotekarie arbetar kort sagt med musikanknutna samlingar i ett bibliotek. Det kan handla om noter och ljudinspelningar men också om musiklitteratur. Musiksamlingen i Uppsala universitetsbibliotek innehåller alltifrån medeltida musikhandskrifter till rykande färska musiktryck. Det betyder att jag arbetar med noter som täcker 800 års musikhistoria, vilket är en lätt svindlande tanke.

Vad innebär priset för ditt fortsatta arbete?
– Ett mål med vårt arbete på universitetsbiblioteket är att sprida kunskap om vad vi har i våra samlingar för att de ska användas i studier och forskning och, när det gäller noter, också för musicerande. Noterna förvaras i biblioteket, men det är när de spelas och beforskas som musiken och dess historia väcks till liv. Mungigan är för mig en bekräftelse på att mitt och vårt arbete med musiksamlingen syns utåt och att de kontakter vi har med våra användare inom tidig musik-området uppskattas. Det är något jag tar med mig i mitt fortsatta arbete med bibliotekets musiksamling.

Juryns motivering:

Kia Hedell, musikbibliotekarie vid Uppsala universitetsbibliotek, uppmärksammas genom Mungigan då hon frikostigt och entusiasmerande delar med sig av sitt musikhistoriska kunnande till studenter, forskare och allmänna biblioteksbesökare – direkt vid lånedisken eller genom spännande föreläsningar och artiklar. Med en aldrig sinande lust till efterforskning hjälper hon med stor glädje musikforskare att hitta fram till svårfunna källor och icke-katalogiserat notmaterial, och bidrar därmed till att sprida kunskap om våra svenska musikskatter och historiska samlingar långt ut i världen.

Bilden i artikeln föreställer Kia Hedell vid Universitetsbiblioteket. Foto: Magnus Hjalmarsson.