Vad handlade besöket om?
– Uppsala universitet blev kontaktat av ministern för högre utbildning och forskning som önskade besöka Studenthälsan digitalt för att höra hur verksamheten fungerar och hur vi har jobbat under pandemin, samt även hur vi använder de extra 2 miljoner kronor som Studenthälsan tilldelats, av totalt 25 miljoner till svenska lärosäten för samma ändamål. Dessutom ville ministern inte minst veta hur universitetets studenter mår och också få input från de studentkårsrepresentanter som var med på mötet.

Vilka deltog?
– Rektor, prorektor, ställföreträdande universitetsdirektören Per Abrahamsson och chefen för studentavdelningen Karin Apelgren. Från Studenthälsan deltog jag samt leg. psykolog och verksamhetsledare Sofia Cureau och leg. psykoterapeut och kurator Tobias Wassermann. Dessutom deltog fem av sex studentkårsordföranden.

Hur gick mötet?
– Rektor inledde med att berätta om hur Uppsala universitet har arbetat under pandemin och hur smittläget sett ut inom verksamheten. Vi berättade sedan om Studenthälsans verksamhet, hur vi jobbar och hur vi märker att studenterna mår. Studentkårerna berättade om läget utifrån sin horisont. Vidare pratade vi också om den extra satsningen till Studenthälsan och hur den har använts till att förstärka det långsiktiga, förebyggande arbetet med bland annat hälsopedagoger och ytterligare en kurator.

Vad tar ni med er från mötet?
– Vi kommer naturligtvis att fortsätta jobba strategiskt och förebyggande för att nå ut till samtliga universitetsstudenter. Vi vet att många, i synnerhet internationella studenter och studenter med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, upplever att det har varit väldigt jobbigt under pandemin och de känner en ”digital trötthet” efter en så lång period av onlinestudier. Till det läggs bristen på sociala kontakter och den ensamhet som ofta följer på detta. Vi märker att man från studenthåll väldigt gärna vill återgå till campusundervisning.