Pro Futura är ett postdoktoralt spetsforskningsprogram som ger särskilt framstående juniora forskare inom humaniora och samhällsvetenskap möjlighet att ägna en längre tid åt fri forskning. Programmet startade 1999 och är ett samarbete med Swedish Collegium for Advanced Study (SCAS) och Riksbankens Jubileumsfond (RJ). Pro-Futura-forskarna får finansiering i fem till sju år och ska under minst två av dem vistas vid SCAS eller andra utländska spetsforskningsinstitut.

Till årets omgång av Pro Futura hade sammanlagt 29 nomineringar från 15 universitet inkommit. Av dessa gick tolv vidare till intervju, åtta kvinnor och fyra män. Urvalsprocessen till Pro Futura är omfattande. Beredningen har utförts av forskningsinstitutet SCAS (Swedish Collegium for Advanced Study) och en internationellt framstående beredningsgrupp har granskat samtliga nominerade.

En av de fem nya Pro-futura-forskarna är Yaffa Epstein, forskare i miljörätt vid juridiska institutionen, Uppsala universitet. Hon har haft ett särskilt fokus på skyddet av vargstammen i Sverige och andra länder i förhållande till EU-rättens reglering och inflytande på skyddet av vilda djur. Hon deltar också i ett projekt om hur naturvetenskapliga termer används inom miljörätten, tillsammans med ekologer från SLU.

Sedan hon disputerade år 2017 har hennes forskning väckt stort intresse både i vetenskapliga och populärvetenskapliga sammanhang. 2019 tog hon emot Uppsala universitets Oscarspris till yngre forskare.

2020 års Pro Futura-forskare:

• Arthur Asseraf, nominerad av University of Cambridge
  • Yaffa Epstein, nominerad av Uppsala universitet