– Som universitetsmuseum är Gustavianum av stor betydelse för såväl forskning och undervisning som universitets kontakter med omvärlden, säger Margaretha Andersson, chef för Uppsala universitets musik och museer. Därför är vi mycket glada över att ha kunnat rekrytera en så erfaren och mångsidig person som Mikael Ahlund.

Under 2018 hade Gustavianum drygt 90 000 besökare till verksamheten i Uppsala och 268 000 besökare till sina internationella vandringsutställningar. Under 2019 förbereder museet en renovering av själva museibyggnaden, som beräknas pågå till år 2021. Museet stänger för allmänheten den 1 oktober 2019.

Sedan 2015 har Gustavianum fått en ny och tydligare roll inom universitetet. Museets samlingar har blivit en viktig resurs för forskning och undervisning och har visats i ett antal större utställningar både i Sverige och utomlands.

– Jag är mycket glad över att få fortsätta arbetet med att utveckla Gustavianum, säger Mikael Ahlund. Vi är del av ett världsledande universitet, huset är fantastiskt och våra samlingar har en enastående internationell potential.

Mikael Ahlund tillträder som museichef den 1 mars 2019.