Förra årets statistik av nedladdningar från Diva, universitetets plattform för digital publicering och registrering av publikationer, visar på forskarnas roll som redaktörer för vetenskapliga publikationer.

Religion, livscykler och ordspråk

Den mest nedladdade forskningspublikationen handlar om islam: ”Magic in the ḥadīths” med 21 950 nedladdningar. Artikeln är publicerad i tidskriften "Orientalia Suecana" som ges ut av institutionen för lingvistik och filologi vid Uppsala universitet och som använder Diva som publiceringsplattform. Artikeln är skriven av Irmeli Perho vid Helsingfors universitet.

Den näst mest nedladdade publikationen (12 816 nedladdningar) är en bok utgiven av Baltic University Programme vid Uppsala universitet. Boken "Product Design and Life Cycle Assessment" gavs ut 2006 och är skriven av forskare i Polen och Nederländerna.

Den tredje mest nedladdade (11 557 nedladdningar) är avhandlingen "Proverbes des Bakongo" av Oskar Stenström. Den lades ursprungligen fram 1948 vid Hartford Seminary Foundation (USA) men avhandlingen översattes till franska och gavs ut igen 1999 av Svenska institutet för missionsforskning.

Studentuppsatser om shopping har väckt intresse

I Diva finns också studentuppsatser och där har intresset varit stor för studier av shopping på nätet. Uppsatsen "Consumers’ Attitudes towards Online Shopping" har väckt mest intresse med 54 238 nedladdningar. Uppsatsen är skriven av studenterna Muhammad Sultan och Nasir Uddin 2011 på dåvarande Högskolan på Gotland. Uppsala universitet och Högskolan på Gotland gick ihop till ett gemensamt lärosäte 1 juli 2013.

Nästa populära studentuppsats handlar om hur lärare använder teknik i undervisningen, uppsatsen "A study of the impact of technology in early education" skriven av Rafal Wajszczyk har laddats ner 37 873 gånger.

Men på tredje plats bland de populäraste studentuppsatserna återvänder vi till shopping på nätet som ämne. Uppsatsen "Online Shopping Behavior" har laddats ner 20 486 gånger.

Miljoner sökningar

Under 2021 gjordes sammanlagt cirka 3,4 miljoner (3 392 882) nedladdningar av publikationer från Uppsala universitet och det gjordes cirka 9,3 miljoner (9 325 048) sökningar i Uppsala universitets Diva.

För alla organisationer som använder Diva gjordes cirka 75 miljoner (75 053 292) nedladdningar. Diva har 49 medlemsorganisationer och i Diva finns sammanlagt över en halv miljon titlar i fulltext som är fria att ladda ner.