DE GÅR VIDARE I REKRYTERINGEN AV EN NY REKTOR

Rekryteringsgruppen har efter samråd med konsistoriet den 20 maj 2020 beslutat att följande kandidater till posten som ny rektor ska kallas till ett möte med universitetskollegiet den 28 maj:
• Professor Anders Hagfeldt.
• Professor Mats Larhed.
• Professor Eva Tiensuu Janson.

Universitetskollegiet sammanträder den 8 juni för att göra en utvärdering av kandidaterna. Den 9 juni beslutar rekryteringsgruppen om förslag till ny rektor baserat på universitetskollegiets rekommendationer. Den 17 juni fattar konsistoriet slutligen beslut om förslag till rektor och överlämnar det till regeringen. Regeringen utser ny rektor.

Ny rektor tillträder den 1 januari 2021. I slutet av oktober lämnar rekryteringsgruppen förslag till ny prorektor till konsistoriet, som sedan fattar beslut den 12 november.

DISTANSUNDERVISNING FÖRLÄNGS TILL OCH MED DEN 30 AUGUSTI

Undervisning och examination ska fortsätta på distans till och med den 30 augusti. Det har rektor beslutat. Om det finns synnerliga skäl kan områdesnämnd/fakultetsnämnd besluta om undantag för särskilda undervisningsmoment som annars inte kan genomföras. För studenter som har beslut om särskilt pedagogiskt stöd får kravet på examination på distans undantas om Folkhälsomyndighetens rekommendationer kan följas och om examinator bedömer det tillämpligt.

ÅRETS PEDAGOGISKA PRISTAGARE

Rektor har efter förslag från en beredningsgrupp utsett årets pedagogiska pristagare. Dessa är universitetslektor Martin Karlberg, institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier; universitetslektor Shirin Ahlbäck Öberg, statsvetenskapliga institutionen; adjungerade universitetsadjunkten Albert Christersson, institutionen för kirurgiska vetenskaper, professor Mikael Widersten, institutionen för kemi samt universitetsadjunkt Christine Mackay Tircomnicu, engelska institutionen. Pristagarna har nominerats av studenter och anställda. I år inkom 144 nomineringar. Prissumman är 20 000 kronor.

NYTT INTERAKTIVT VERKTYG I UNDERVISNINGEN

Canvas Studio är ett nytt digitalt verktyg för lärare och studenter som arbetar med video. Verktyget lämpar sig bäst för lärplattformen Studium men även i kurser i Studentportalen kan lärare använda tjänsten, med vissa begränsningar.

MINSKA KLIMATPÅVERKAN MED STÖD AV MEDEL FRÅN NY KLIMATPOTT

För att stärka och förnya universitetets arbete med att minska sin klimatpåverkan har rektor avsatt två miljoner kronor till en klimatpott. Det är nu möjligt att ansöka om upp till 250 000 kronor för ett projekt eller initiativ med detta syfte. Projektmedel kan sökas av medarbetare, studenter och organisatoriska enheter. Rektor fastställer på förslag av en arbetsgrupp vilka ansökningar som ska beviljas.

PROJEKT BIDRAR TILL UTVECKLING AV UTBILDNINGAR I FORSKNINGSETIK

Projektet Utveckling av utbildningar i forskningsetik inventerar vilka kurser om forskningsetik som ges vid universitetet idag. Med utgångspunkt från kartläggningen ska utveckling ske av befintligt kursutbud. Målgrupper är doktorander, studenter, handledare, chefer och administrativ personal. På uppdrag av rektor utvecklas kursmoduler i forskningsetik/god sed vid universitetet som gör det möjligt för de institutioner, fakulteter, och områden som saknar sådana att erbjuda sina medarbetare relevanta kurser – antingen i egen regi eller under ledning av centrum för forsknings- och bioetik.

HÅLLBAR UTVECKLING TEMA FÖR FORSKARSKOLA

I början av nästa år startar en tvärvetenskaplig forskarskola inom hållbar utveckling. Forskarskolan kommer att vara placerad vid Campus Gotland och innebär att tolv doktorander ska rekryteras. Åtta institutioner samverkar i fem forskningsprojekt.

ANALYS AV STUDENTERNAS UPPFATTNINGAR OM LÄRANDE I RAPPORT

Nu finns rapporten Studenternas uppfattningar om lärande och lärandemiljö. En fördjupad analys av Uppsala universitets studentbarometer 2018 att ladda ned. Rapporten innehåller fördjupade analyser från Uppsala universitets första studentbarometer – en enkät som skickades till studenter på grundnivå och avancerad nivå under vintern 2018.

STIFTELSER DONERAR MEDEL TILL FORSKNING OM COVID-19

Familjen Einhorns stiftelse donerar medel till forskning vid Uppsala universitet som bidrar till att utveckla behandlingar mot covid-19. Donationen ska användas i en studie där man kommer att undersöka vad som orsakar den dramatiska immunologiska reaktion som gör att vissa patienter blir svårt sjuka. Ytterligare ett projekt, om covid-19 och cancer, får bidrag från Stiftelsen för internationellt onkologiskt samarbete.