FORSKNINGS- OCH SAMVERKANSSTÖDET UTREDS I VÅR

Universitetsdirektören har tillsatt en utredning angående forsknings- och samverkansstödet vid universitetet (UFV 2023/321). Utredningens mål är att ta fram förslag till en ändamålsenlig och effektiv universitetsgemensam organisation för forsknings- och samverkansstöd till ledning och forskare. Till utredare har utsetts Karin Röding, tidigare bl a statssekreterare, rektor, generaldirektör – och universitetsdirektör vid Uppsala universitet. Utredningen ska vara klar den 31 maj 2023.
Upplysningar: Karolina.Eldelind@uu.se (verksamhetsutvecklare).

GLOBALT LEDARSKAPSPROGRAM KOORDINERAS FRÅN UPPSALA

Leadership for Transformative Change är ett globalt ledarskapsprogram inom hållbar utveckling. Under perioden 2023 –2025 ska 60 ledare från hela världen erbjudas plats i programmet. Det har utformats av ett konsortium, som utöver Uppsala universitet, består av Karolinska Institutet, Sveriges Lantbruksuniversitet, World Wide Fund for Nature (WWF), SALAR International och Business Sweden. Den första deltagarutlysningen är öppen fram till den 5 april 2023. Programdirektör är forskaren Klas Palm klas.palm@angstrom.uu.se vid institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik.

TRE ENTREPRENÖRER TILLDELAS INNOVATIONSPRISET

Andreas Lifvendahl, Johan Svensson och Harald Klomp tilldelas Uppsala universitets Innovations- och entreprenörspris 2023. Priset delas ut i universitetsaulan den 25 april.

• Uppsala universitets innovations- och entreprenörspris tilldelas en eller flera personer som på ett avgörande sätt bidragit till att framgångsrikt omsätta en upptäckt eller innovation, baserad på forskning eller utbildning vid Uppsala universitet till framgångsrik kommersialisering eller implementering med betydande samhällsnytta.

OMEDELBAR HYGGESFRI SKOGSSKÖTSEL HOS STIFTELSEFÖRVALTNINGEN

20 procent av Uppsala Akademiförvaltnings årliga föryngringsavverkning ska omedelbart ställas om till hyggesfri skogsskötsel. Det har styrelsen för stiftelser anknutna till Uppsala universitet beslutat nyligen.

• Akademiförvaltningen förvaltar donationer och stiftelser med koppling till Uppsala universitet. Uppdraget är att förvalta egendomar och finansiella tillgångar för att långsiktigt säkra och öka kapitalet i stiftelserna. Skogsegendomarna uppgår till totalt till 53 500 hektar, huvudsakligen i Västmanland och Uppland.

YTTERLIGARE UNIVERSITET ANSLUTER SIG TILL AKADEMIKONFERENS

Även Stockholms universitet har anslutit sig till samverkansorganisationen Akademikonferens. Funktionen som har huvudkontor vid SLU utgör en praktisk resurs för planering och genomförande av vetenskapliga kongresser, konferenser och andra evenemang. Huvudmän för Akademikonferens är, förutom Stockholms universitet, SLU, Uppsala universitet och Karolinska institutet. Tjänsterna som Akademikonferens tillhandahåller behöver inte upphandlas, vilket förenklar hanteringen för institutioner/motsvarande som behöver professionellt och heltäckande stöd vid större eller mindre konferensarrangemang.
Kontakt: info@akademikonferens.se

PROFESSOR MATTIAS MARTINSON NY DIRECTOR FÖR ENLIGHT

Enlight är ett EU-projekt där Uppsala universitet ingår tillsammans med åtta andra europeiska universitet. Projektet fokuserar på hållbara städer och konsortiet har gemensamt identifierat fem områden av utmaningar runt vilka det treåriga projektets aktiviteter kretsar.

STRATEGISKT PARTNERSKAP BIDRAR TILL INNOVATIONER PÅ GOTLAND

De senaste åren har det arbetats systematiskt med innovation inom den gotländska hälso- och sjukvården genom projektet Innovationssystem Gotland. Det har resulterat i åtta forskningsförstudier. Forskningsstudierna handlar behandlar olika perspektiv inom sjukvård, till exempel omställningen av hälso- och sjukvården mot god och nära vård. Projektet är en del av Uppsala universitets strategiska partnerskap med Region Gotland och har finansierats med medel från den Europeiska Regionala Utvecklingsfonden (ERUF) och från Region Gotland.

UNIVERSITETETS KLIMATPOTT BIDRAR TILL ATT MINSKA MATSVINNET

Förra året startade ett nytt initiativ vid Uppsala universitet Campus Gotland för att minska matsvinnet och samtidigt öka tillgången till hållbar och prisvärd mat. Varje vecka serveras billiga luncher tillagad av mat som sorterats ut från den lokala dagligvaruhandeln. Projektet ”Campus Gotland Community Kitchen” finansieras med medel från universitetets klimatpott.