KONTAKTUPPGIFTER I HÄNDELSE AV KRISER OCH ALLVARLIGA TILLBUD

I händelse av kris eller allvarligt tillbud på arbetsplatsen ring nödnumret (00)112 för att nå ambulans, polis, räddningstjänst/brandkår, giftinformation, jourhavande läkare. Informera även vad som har hänt genom att ringa universitetets larmnummer 018-471 25 00.
• Vid allvarlig händelse eller behov av akut väktarstöd, ring universitetets larmnummer 018-471 25 00. Kontakta Arbetsmiljöverket vid arbetsplatsolycka eller allvarligt tillbud. Anmäl arbetsskador direkt.
• Kontakta Kommunens miljöförvaltning vid miljöfarligt utsläpp.
• Kontakta saneringsfirman Recover (tidigare Relita) vid kemikaliespill.
• Rapportera tillbud eller olyckor vid mottagning, avlämning eller transport av farligt gods till universitetets säkerhetsrådgivare
• För mer information, kontakta säkerhetsavdelningen: sakerhet@uu.se.

UTREDNING OM STUDENTYTOR VID CAMPUSOMRÅDENA

Rektor har beslutat om direktiv för en utredning gällande studentytor och studentarbetsplatser vid campusområdena (UFV 2021/1183). Utredningens övergripande mål är att ge rektor och universitetsledningen en nulägesbild och vilka utmaningar universitetet har vad gäller studentytor samt att ge vetenskapsområden goda förutsättningar att planera utveckling av studentytor vid universitetets olika campusområden. Utredningens preliminära slutsatser presenteras för ledningsråd och rektor i februari 2022. Utredningens slutsatser och resultat ska överlämnas till rektor i mars 2022.
Upplysningar: Christer.Waldenstrom@uu.se.

LANSERING AV DET NYA REHABILITERINGSSYSTEMET

Den 1 december lanseras det nya rehabiliteringssystemet Adato, ett system för bevakning av sjukfrånvaro och dokumentation av rehabilitering och förebyggande åtgärder. Kom ihåg att anmäla om behörighet till systemet. Mer information finns tillgänglig på Medarbetarportalen. Vid frågor kontakta HR-avdelningen: Adato@uu.se.

NY UPPDRAGSBESKRIVNING FÖR SPRÅKVERKSTADEN

Språkverkstaden är en gemensam resurs för hela universitetet placerad på institutionen för nordiska språk. I den tidigare gällande uppdragsbeskrivningen från 2010 låg betoningen i första hand på enskild handledning av studenter och på punktinsatser för olika utbildningar. Efter en genomförd utvärdering tas nu en ny uppdragsbeskrivning med större tonvikt på att Språkverkstaden långsiktigt ska utveckla skrivuppgifter och studenternas akademiska språk (UFV 2021/975).
Information om Språkverkstaden.

FORSKNINGSSTIFTELSE BJUDER PÅ OPERAFÖRESTÄLLNING

Beijerstiftelsen bjuder anställda och studenter vid Uppsala universitetet på filmen "Jubileumsgala på Kungliga Operan" den 6 december kl. 18.30 på biografen Spegeln i Uppsala. Begränsat antal platser, medtag vaccinpass. Biljett hämtas i receptionen i Segerstedthuset.

SE FILM OM NYA ÅNGSTRÖM

I januari är det inflyttningsdags i Hus 10, den sista tillbyggnaden av Ångströmlaboratoriet inom projekt Nya Ångström. En film om det nya huset har producerats av Akademiska Hus och Uppsala universitet. Utbyggnaden av Ångströmlaboratoriet har pågått sedan oktober 2018 och den 13 maj 2022 är det dags för invigning av Nya Ångström. Personal börjar dock flytta in i Hus 10 redan den 10 januari och undervisning är schemalagd i huset från och med den 7 februari.

NÄSTA ÅR UPPMÄRKSAMMAS CELSIUS VÄDERMÄTNINGAR I UPPSALA

Uppsala har en av världens längsta serier med vädermätningar. Mätserien påbörjades av Anders Celsius och professor Erik Burman den 12 januari 1722. Varje dag gick man ut och mätte temperatur, lufttryck och vindriktning. Genom åren har många bidragit till mätserien och i januari 2022 är det alltså 300 år sedan starten. Jubileumsåret påbörjas med ett symposium den 12 januari 2022.

LINNÉSÄLLSKAPETS ARKIV DONERAS TILL UPPSALA UNIVERSITET

Svenska Linnésällskapet har som gåva överlämnat sitt arkiv till Uppsala universitetsbibliotek. Arkivet har sedan 1970-talet varit deponerat vid biblioteket och rymmer handlingar från Sällskapets grundande 1917 och fram till 2021. Genom att omvandla arkivet från deposition till donation säkerställer man ett långsiktigt bevarande av det ömtåliga och unika materialet. Dessutom gör en digitalisering det möjligt att tillgängliggöra materialet för forskare och andra Linnéintresserade.
Nyligen har även ett av Linnés skrivbord donerats av Beijerstiftelsen till Uppsala universitet och placerats vid universitetsbiblioteket.

MILJONDONATION TILL SYSTEMATISK BOTANIK

Uppsala universitet har fått en donation på över 10 miljoner kronor från två privatpersoner. Den nyinrättade stipendiefonden kommer att förvaltas som en stiftelse, där den årliga avkastningen går till stipendier för licentiat eller doktorand i systematisk botanik, som ägnar sig åt mykologi.