BESLUT OM NY DELEGATIONSORDNING

Rektor har fattat beslut om en ny delegationsordning (UFV 2020/945) som träder i kraft den 1 januari 2023. Några principiella förändringar är att delegationerna ska följa linjeorganisationen och att den som betalar ska fatta besluten. Ansvar och beslut flyttas uppåt i den akademiska linjen för att säkerställa delaktighet av vicerektorer och dekaner i mer omfattande frågor. Den nya delegationsordningen ska ses över årligen och då revideras om behov finns.

• Bakgrund: Rektor beslutade i december 2020 att uppdra åt en styrgrupp under ledning av vicerektor Mats Larhed att göra en översyn av rektors delegationsordning. I december 2021 skickades förslaget på remiss till samtliga vetenskapsområden, universitetsförvaltningen, universitetsbiblioteket och studentkårerna. Remissvaren inarbetades i delegationsordningen och ytterligare beredning genomfördes vid prefektmöten och vid förvaltningens ledningsgrupp.
  • Aktuell information avseende införandet kommer löpande att läggas ut på MP.

Upplysningar Anna.Clemensson@uu.se (verksamhetsutvecklare) och camilla.loow_lundin@uu.se (biträdande akademiombudsman).

UTFORMNING AV KURSVÄRDERINGAR: ”SOM MAN FRÅGAR FÅR MAN SVAR”

Hur får vi kursvärderingar att bidra till kursutveckling? Vilka frågor är viktiga att ställa? Hur formuleras bra, åtgärdsrelevanta kursvärderingsfrågor?

• Avdelningen för kvalitetsutveckling bjuder in till en workshop om utformning av kursvärderingar. Det kommer att ges gott om utrymme för att diskutera och utbyta erfarenheter med andra workshopdeltagare.
  • Tid: Torsdag den 8 december, kl. 13.15-16.00 (inklusive paus med fika)
    • Plats: Campus Blåsenhus, lokal: Orkanen 21:241

Anmälan till workshopen

• Sista anmälningsdag är torsdag den 1 december.

Workshopen kommer att ges på svenska och man kan endast delta på plats.

Upplysningar: maria.magnusson@uu.se eller therese.ljunghammar@uu.se

INNOVATION: DE HAR FRAMTIDEN FÖR SIG

Varje år presenterar tidningen Ny Teknik en lista över 33 unga tech-företag i Sverige som bedöms ha framtiden för sig, och varje år brukar innovationskraften vid Uppsala universitet avspeglas i listan. På årets 33-lista finns sex innovationsbolag med koppling till forskning och utbildning vid Uppsala universitet.

FEM FORSKARE VID UPPSALA UNIVERSITET BLAND DE MEST CITERADE

Fem forskare vid Uppsala universitet finns med på företaget Clarivates lista ”Highly Cited Researchers” som samlar världens mest citerade forskare: professor Dan I. Andersson, universitetslektor Zhihan Lyu, professor Mia Wadelius, professor Lars Wallentin och rektor, professor Anders Hagfeldt. Listan baseras på citeringsdata från Web of Science. Analysen har identifierat de forskare som under perioden 2011–2021 är bland de mest citerade inom naturvetenskap, samhällsvetenskap och humaniora. Mer information på Clarivate.com.

FORSKARE HJÄLPER RÄTTSVÄSENDET FÖREBYGGA FELAKTIGA DOMAR

Projektet Internationellt centrum för evidensbaserad straffrätt vid Uppsala universitet har beviljats ett stort anslag av Vetenskapsrådet. Med projektet lanseras ett nytt vetenskapligt förhållningssätt till straffrätt – evidensbaserad straffrätt – och ska bidra till riktlinjer för att hjälpa poliser, åklagare, rättsläkare och domare att arbeta på ett evidensbaserat sätt för att förebygga felaktiga domar. Forskningscentret är det första av sitt slag och möjliggör samarbeten mellan forskare inom nio olika discipliner: juridik, psykologi, sociologi, rättsgenetik, rättsmedicin, rättskemi, digital forensik, antropologi och informationsteknologi inära samarbete med praktiker.

EFFEKTIVISERING AV STUDIEADMINISTRATIVA PROCESSER

Nyligen infördes ett elektroniskt ärendehanteringssystem vid vetenskapsområdet för medicin och farmaci. Det slutförda projektet ska bland annat ge effektiviseringsvinster och underlätta hanteringen i många studieadministrativa processer. Syftet har varit att effektivisera ärendehanteringen av studieadministrativa ärenden och säkerställa en rättssäker myndighetsutövning vid handläggning och beslutsfattande. Arbetet har genomförts i nära samarbete med juridiska avdelningen.

FINANSIELLT STÖD TILL SAMORDNAD FÖRENING FÖR STUDENTIDROTT

Rektor har beslutat anslå medel till Kuratorskonventet under två terminer för ett projekt gällande en sammanhållen, ny organisation för studentidrott och motion (UFV 2022/1182). Syftet är att studentidrottsföreningen ska bygga vidare på det som redan finns hos nationer, kårer och linjeföreningar inom idrott och motion samt samordna och utöka utbudet kraftigt. Föreningen ska enligt planen vara medlem i Sveriges Akademiska Idrottsförbund och därigenom i Riksidrottsförbundet.

UTTJÄNT LABORATORIEBYGGNAD RIVS

Uppsala universitet har bedrivit forskning i ett laboratorium vid Studsviks kärnanläggning i Nyköpings kommun. Rektor har nyligen fattat ett beslut om samfinansiering av rivningen av den aktuella byggnaden, som i dag är friklassad i strålskyddsteknisk mening (UFV 2021/2431).

• Bakgrund: Sedan verksamheten vid Studsviksreaktorn lades ner 2005 upphörde leveransen av de neutroner som laboratoriet behövde och därför avslutades även verksamheten som bedrivits av Uppsala universitet.