SYSTEMATISK MARKNADSFÖRING AV UNIVERSITETETS UTBILDNINGAR

Arbetet med att marknadsföra Uppsala universitets utbildningar inför HT22 har redan påbörjats. I den internationella satsningen rullar universitetets Googlekampanjer i ett 50-tal länder. Kampanjen har under de första två veckorna genererat omkring 70 000 besök till programsidorna. Parallellt med detta genomförs också ett 20-tal internationella online-mässor. Inom ramen för den nationella rekryteringsverksamheten slutför enheten för studentrekrytering vid kommunikationsavdelningen arbetet med nästa års rekryteringskampanjer. Ett antal filmer produceras som kommer att visas i sociala medier fr o m slutet av november till slutet av mars. SACO:s studentmässa går av stapeln online den 1-3 december och självklart är Uppsala universitet representerade även i år med både personal och studentambassadörer. Planering pågår även för en recentiorsmottagning ”live” den 14 januari 2022 i universitetsaulan. Det blir den första på ett par år. Upplysningar: Joachim.Ekstrom@uu.se (chef, studentrekryteringsenheten).

KLIMATKARTLÄGGNING GENOMFÖRD: TJÄNSTERESOR STOR UTSLÄPPSKÄLLA

I en klimatkartläggning, som gjorts av en extern konsult på uppdrag av Uppsala universitet, beräknas universitetets verksamhet under ett år (2019) ge utsläpp av växthusgaser motsvarande drygt 50 500 ton koldioxid. Det motsvarar ungefär 8 ton koldioxid per helårsanställd. De tre största utsläppskällorna är tjänsteresor, fastigheter respektive inköp av varor. Jämfört med liknande klimatkartläggningar från andra lärosäten ligger Uppsala universitet på ungefär samma nivå som Stockholms universitet respektive Göteborgs universitet. Upplysningar: Karolina.Kjellberg@uu.se (miljöchef).

PROFESSORSINSTALLATION DEN 19 NOVEMBER

Nästa professorsinstallation äger rum den 19 november kl 15.00-17.15 i universitetsaulan. Eftersom ingen installation hölls förra året, installeras nu professorer som tillträtt både under 2020 och 2021. Installationen och föreläsningarna är öppna för allmänheten. Till installationen hämtas biljetter i Universitetshusets trapphall från och med klockan 10:00 torsdag 18 november till och med 15:00 fredag 19 november. Till föreläsningarna under veckan behövs inga biljetter.

KONFERENS MOT DROGER OCH ORGANISERAD BROTTSLIGHET

Den 23 november inbjuder U-Fold vid Uppsala universitet till en regional kraftsamling mot de stora utmaningar som droger och organiserad brottslighet ställer vårt samhälle inför. Med anledning av ämnets aktualitet och det omfattande förhandsintresset har forumets ledning valt att förlägga mötesplatsen till universitetsaulan. Vid mötet deltar till exempel den kände Jale Poljarevius, polismästare och underrättelsechef i Polisregion Mitt, för att ge en aktuell lägesrapport kring kopplingen mellan gäng och narkotika och att ingå i en paneldebatt kring utformning av framtida insatser. U-Fold är en akronym för Uppsala forum för forskning om läkemedels- och drogberoende.

NEDLÄGGNING AV INSTITUTION TÄNKBAR LÖSNING PÅ PROBLEM

Det har under en längre tid funnits arbetsmiljöproblem på institutionen för neurovetenskap. Nu vill områdes- och universitetsledningen se en lösning som ger forskning och utbildning bäst förutsättningar att fortsätta utvecklas positivt (UFV 2021/2526). Efter en utredning där olika handlingsalternativ har presenterats är nu planen att upplösa institutionen och fördela forskargrupper och ansvar för utbildning på övriga institutioner.

INFORMATION OM NATIONELLA OCH INTERNATIONELLA FORSKNINGSFINANSIÄRER

”Grants Day” den 24–25 november är ett digitalt seminarium där man får information om nationella och internationella forskningsfinansiärer och guidning hur man lyckas med sin forskningsansökan. Seminariet arrangeras av forskningsenheterna vid områdeskanslierna. Sista anmälningsdag är den 19 november. Seminariet hålls på engelska.

RIKSBANKENS JUBILEUMSFOND STÖDJER KULTURARVSPROJEKT

Riksbankens jubileumsfond har beviljat medel till flera projekt som möjliggörs tack vare forskningsbibliotekens digitalisering av unika samlingar. I de nu beviljade projekten kommer bland annat Gustav III:s arkiv samt medeltida isländska och norska handskrifter att bli tillgängliga i kulturarvsdatabasen Alvin.

VACCINATION MOT SÄSONGSINFLUENSA

Företagshälsovårdscentralen Previa kommer inte att kunna erbjuda vaccination mot säsongsinfluensa i år på grund av begränsade vaccindoser. Det gäller både för riskgrupper och övriga. Medarbetare hänvisas därför till vårdcentral eller vaccinationsbyrå. Det gäller medarbetare såväl i Uppsala som på Campus Gotland.

Medarbetare som tillhör någon riskgrupp (eller har s.k. hushållskontakter) får kostnadsfri vaccination på vårdcentral eller vaccinationsbyrå. Övriga medarbetare som erbjuds vaccination/får vaccination godkänd av prefekt/motsvarande, får sitt utlägg ersatt. Det görs genom registrering av eget utlägg i Primulawebb (vanligt utlägg, dvs inte sjukvårdsersättning).

Läs mer om vaccination i medarbetarportalen.

Rättelse

I förra utgåvan av Ledningsnytt angavs en felaktig uppgift rörande professor Anna Singer. Rätt är att hon är dekan vid juridiska fakulteten. RED