ÖVERSYN AV MODELLEN FÖR UTBILDNINGSUTVÄRDERINGAR

Rektor har beslutat fastställa direktiv för en översyn av riktlinjer för Uppsala universitets modell för utbildningsutvärderingar (UFV 2021/2434). Bakgrunden är att inför nästa utvärderingscykel 2023-2028 genomföra en översyn av riktlinjer dels mot bakgrund av de synpunkter som inkom i halvtidsuppföljningen av modellen 2020 (UFV 2015/475) dels mot bakgrund av resultatet av Universitetskanslersämbetets (UKÄ) lärosätesgranskning av Uppsala universitets kvalitetssystem för utbildning (UFV 2019/2057). Uppsala universitetet fick det samlade omdömet ”godkänt kvalitetssäkringsarbete”. Bedömargruppens yttrande innehåller dock några rekommendationer med hänvisning till universitetets modell för utbildningsutvärderingar. Arbetsgruppens ordförande är prorektor, professor Coco Norén. Upplysningar: Maria.Wolters@uu.se

PREFEKTER ERBJUDS UTBILDNING I DET NYA REHABILITERINGSSYSTEMET

I samband med lanseringen den 1 december av det nya rehabiliteringssystemet Adato erbjuds två utbildningstillfällen (25 november respektive 8 december) för prefekter/motsvarande i samarbete med leverantören, som håller i webbutbildningen via Zoom. Utbildningen riktar sig till prefekter och chefer med delegerat arbetsmiljöansvar. Anmälan görs via länk på Medarbetarportalen. Lokala HR-funktioner erbjuds fördjupad utbildning vid ett senare tillfälle. Vid frågor kontakta: HR-avdelningen@uadm.uu.se

TESTA NY PRESENTATION AV JÄMSTÄLLDHETSINDIKATORER

Universitetets jämställdhetsindikatorer har återskapats och reviderats. Planeringsavdelningen har tagit fram förslag till nya indikatorer och nya sätt att presentera de ursprungliga indikatorerna. Innan de blir tillgängliga för alla medarbetare behöver de testas. Intresserade av att testa? Kontakta louise.kennerberg@uu.se som ordnar behörighet och tillgång till indikatorerna som längst till mitten av november.

ARBETSMILJÖROND FÖR DEN ORGANISATORISKA OCH SOCIALA ARBETSMILJÖN

HR-avdelningen har utvecklat en arbetsmiljörond för den organisatoriska och sociala arbetsmiljön. Arbetsmiljöronden, som ska vara en del av det lokala systematiska arbetsmiljöarbetet, är ett sätt att undersöka och utveckla de organisatoriska och sociala aspekterna av arbetsmiljön.

MÖTE OM FORSKARSKOLA I MEDICINSK HUMANIORA

Rektor har beslutat satsa strategiska medel på en forskarskola i medicinsk humaniora under åren 2022-2026 (UFV 2021/2237). Forskarskolan kommer att ha fem doktorander från vetenskapsområdena humaniora och samhällsvetenskap respektive medicin och farmaci. Medel kan sökas av tvärvetenskapliga handledarkonstellationer, där handledare är verksamma vid respektive vetenskapsområde. För att ge förhandsinformation och möjlighet att hitta samarbetspartners inbjuder centrum för medicinsk humaniora och samhällsvetenskap in till en träff med mingel den 1 december vid campus Engelska parken. Anmälan senast den 23 november. Upplysningar: ylva.soderfeldt@idehist.uu.se

FORTSATT FINANSIERING AV CENTRUMET WOMHER

Rektor har fattat beslut att samfinansiera centrumet Womher för perioden 2021-2024 (UFV 2021/1318). Konsistoriet inrättade centrumet Womher (Women’s Mental Health during the Reproductive lifespan) i december 2019 med en övergripande målsättning att ta fram evidensbaserad kunskap som kan ligga till grund för framtida strategiska beslut inom arbetsliv och samhälle. Samtliga vetenskapsområden bidrar till finansieringen av centrumet.

FUSK, MUSIK OCH FRI FORSKNING DISKUTERAS VID SEMINARIUM

Ett seminarium arrangeras den 3 november i universitetshuset med anledning av förutvarande rektor Bo Sundqvists 80-årsdag. Samtalen sker i tre avdelningen med korta inledningar av Bo Sundqvist. Varje ämne introduceras av en huvudtalare, som sedan deltar i ett samtal med respondenter. Rubrikerna under seminariet är ”Hur ska man hantera forskare som fuskar?”, ”Uppsala universitet och den utövande musiken” samt ”Fri forskning: retorik och realitet".

ANNA SINGER UTREDER ADOPTIONSVERKSAMHET

Regeringen har utsett Anna Singer, professor i civilrätt, tillika dekan vid juridiska fakulteten, till särskild utredare med uppdraget är att klargöra förekomsten av eventuella oegentligheter inom Sveriges internationella adoptionsverksamhet.

UNIVERSITETSFÖRVALTNINGEN FÅR NY EPOSTDOMÄN

Den 27 oktober bytte alla medarbetare vid universitetsförvaltningen epostdomän från fornamn.efternamn@uadm.uu.se till fornamn.efternamn@uu.se Funktionsadresser byts i ett senare skede.

FORSKNINGSMAGASINET UTE NU

Uppsala universitets magasin kommer ut en gång om året och handlar om forskning, innovation, människorna och universitetslivet. Magasinet produceras av kommunikationsavdelningen och trycks i ca 15 000 exemplar. Nu är magasinet för 2021-2022 distribuerat till beslutsfattare i olika samhällssektorer och anställda vid universitetet. Du kan även läsa magasinet online.