MÄTBARA INDIKATORER UNDERLÄTTAR UPPFÖLJNING AV MÅLEN

Rektor har fastställt mätbara indikatorer som ska utgöra ett underlag för uppföljning av styrdokumentet Mål och strategier för Uppsala universitet. Indikatorerna kan även vara en utgångspunkt för mer framåtsyftande diskussioner. Uppdraget att fastställa indikatorer kommer från konsistoriet och de universitetsgemensamma indikatorerna baseras på vetenskapsområdenas förslag. Nedan finns exempel på indikatorer som kopplar till utvecklingsmålen i Mål och strategier för Uppsala universitet (UFV 2020/937):
• Expandera utbildningen och stärk sambandet mellan utbildning och forskning
Exempel på indikator: Antal helårsstudenter.
• Utveckla forskningsexcellens och stärk förmågan att attrahera prestigefyllda bidrag i internationell konkurrens.
Exempel på indikator: Beviljade medel i kronor från vissa av Wallenbergstiftelserna projektanslag per utlysningsår.
• Stärk gränsöverskridande och utmaningsdriven forskning.
Exempel på indikator: Uppsala universitets andel av bidragsintäkter från Vinnova, Formas och Forte, Mistra och Stiftelsen för Strategisk Forskning per år.
 • Samordna och kraftsamla universitetets resurser.
Processmål som inte har mätbara indikatorer.
• Utnyttja potentialen vid Campus Gotland.
Exempel på indikator: Antal doktorander.
• Utveckla samverkan som en integrerad del av utbildning och forskning.
Exempel på indikatorer: Intäkter från uppdragsutbildning och uppdragsforskning.
Hur väl de universitetsgemensamma indikatorerna fyller sitt syfte ska följas löpande och vid behov kommer indikatorerna att justeras. Upplysningar: Maria.Lind@uadm.uu.se

NOBELPRISTAGARE BJUDS IN TILL ETT SENARE TILLFÄLLE

I år kommer inga Nobelpristagare till Stockholm för att motta priser. Av det skälet har Uppsala universitet valt att göra på ett liknande sätt som 2020: Nobelpristagarna har gratulerats per brev av rektor och de bjuds in för att vid ett senare tillfälle föreläsa i Uppsala.

NOMINERA ÅRETS UPPSALASTUDENT

Nu är anmälan öppen för att nominera pristagare till Årets Uppsalastudent 2021. Anmälan är öppen fram till den 1 november 2021. Stipendiet tilldelas en student som har utmärkt sig för goda, kreativa insatser vid Uppsala universitet, deltagit i kår och/eller nationsliv eller gjort särskilda insatser till stöd för andra studenter; alternativt utvecklat entreprenörskap med anknytning till universitetets utbildnings- eller övriga verksamhet. Den nominerade ska ha goda studieresultat och fullgjort en stor del av sina studier men inte avslutat sin grundutbildning.

NY FILM OM FUSK OCH PLAGIAT

Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik har producerat en film på svenska och engelska om fusk och plagiat som riktar sig till studenter (nyhetsartikel) oavsett vilken utbildning man går vid Uppsala universitet. Filmen går att ladda upp i Studium.

LÅNGA LEVERANSTIDER PÅ DATORER

Det är långa leveranstider på datorer och annan IT-utrustning (nyhetsartikel). Det är därför viktigt att alla gör sina beställningar i god tid. De långa leveranstiderna kommer troligen fortsätta under hela 2022, enligt avdelningen för universitetsgemensam IT. De långa leveranstiderna på IT-utrustning beror bl a på brist på vissa nödvändiga komponenter, ett globalt problem. Vid universitetet måste därför verksamheten inom IT-området planeras på ett annat sätt än tidigare.

UNIVERSITETSRANKNINGAR – EN ÖVERSIKT

Rankningar aktualiseras då och då. Aggregerade rankningar syftar till att utifrån en rad faktorer väga samman ett slutresultat som används för att presentera en topplista. Som en reaktion mot de aggregerade rankningarnas ensidighet har det kommit flera rankningssystem som ska beskriva och jämföra lärosäten på ett mer allsidigt sätt utifrån flera dimensioner. ”Envariabelsrankningar” fokuserar endast på en eller ett par faktorer. Läs mer om metoder och resultat gällande rankningar.

PEDAGOGISKA UTVECKLARE SAMTALAR OM HYBRIDUNDERVISNING

Fyra kända forskare och pedagogiska utvecklare samtalar i en ny podd om hur distans-, hybrid- och onlineundervisning  har påverkat studenternas engagemang i utbildningen (nyhetsartikel). Podden är på engelska och har spelats in vid enheten för universitetspedagogik.

REKTOR BESÖKTE CAMPUS GOTLAND

Nyligen besökte rektor Anders Hagfeldt Campus Gotland för att bland annat träffa forskarskolan i hållbar utveckling och Gotlands studentkår Rindi. Se filmen från besöket.

NYTT SAMARBETSAVTAL TECKNAT MED NCC

Uppsala universitet och NCC bestämde 2016 att undersöka möjligheterna till utökad samverkan och sedan dess har flera givande projekt kommit till stånd. Nu har ett avtal för fortsatt och utvecklat brett samarbete mellan parterna signerats. Det strategiska avtal som nu signerats är det fjärde i ordningen och påminner om liknande avtal med Hitachi Energy, Uppsala kommunen och Region Gotland.