UU INNOVATIONS INRIKTNING OCH ORGANISATION SES ÖVER

UU Innovations organisation och övergripande inriktning ska ses över. Det har rektor beslutat (UFV2020/2188). Uppdraget till utredaren innebär sammanfattningsvis att möjligheterna att utveckla verksamheten vid UU Innovation ska undersökas med utgångspunkt från universitetets mål och strategier och det strategiska utvecklingsarbete som pågår vid vetenskapsområden och universitetsförvaltningen. Uppsala universitet Innovation (UU Innovation) är Uppsala universitets funktion för stöd till kommersialisering av forskningsresultat och idéer samt forskningssamverkan med icke-akademiska organisationer. UU Innovation är formellt underställt rektor. Upplysningar: Tom.Petersson@uadm.uu.se

ÅTGÄRDER FÖR ATT FÖRHINDRA SMITTSPRIDNING VID PROMOTIONEN

Årets vårpromotion, som blev framflyttad på grund av coronapandemin, kommer att hållas den 13 november. Promotionen anordnas så att smittspridning ska förhindras, t ex promoveras jubeldoktorer absens – alltså frånvarande. Ceremonin kommer att ske i tre omgångar, på en och samma dag och streamas i realtid. Med anledning av rådande restriktioner blir det ingen traditionsenlig slottsbankett efter ceremonin i aulan. I stället kommer det att på Uppsala slott hållas mottagningar för de nypromoverade och ett fåtal gäster i Rikssalen.

COVID-19: FORSKNINGSPROJEKT MED MÅLET ATT UPPTÄCKA LOKALA UTBROTT

Uppsala universitet och Region Uppsala lanserar ett gemensamt forskningsprojekt med syftet att kartlägga, förebygga och dämpa smittspridningen av viruset covid-19 i Uppsala län. Med hjälp av flera olika datakällor, bland annat 1177 Vårdguiden och virusmätningar i avloppsvatten, är målet att snabbt upptäcka lokala utbrott för att kunna stävja smittspridningen. Allmänheten kan bidra till den pågående forskningen om covid-19 genom att delta i forskningsstudien COVID Symptom Study Sverige där bl a Uppsala universitet medverkar.

UUSI: HÅLLBARHETSFRÅGOR OCH SOCIAL RÄTTVISA

Uppsala University Sustainability Initiatives (UUSI) är en plattform där forskare från olika områden, i nära samarbete med företag och organisationer, kan mötas och samarbeta kring hållbarhetsfrågor. Det handlar bland annat om klimatledarskap, urban utveckling, vattenfrågor och ekonomi. Nu utvidgas samarbetet med ett nytt initiativ inom social rättvisa.

SMITTFÖREBYGGANDE ÅTGÄRDER I TENTAMENSSALAR

Flera studenter, och särskilt studenter i riskgrupp, känner oro för att smittas av covid-19 under tentamensskrivning i sal. För att minimera den risken är en mängd smittförebyggande åtgärder gjorda i alla universitetets tentamenslokaler.

DISTANSVÄRDAR FÖREBYGGER TRÄNGSEL

Uppsala universitet har i anställt distansvärdar som ska se till att grupper av personer inte umgås för tätt inpå varandra och att den rekommenderade distansen upprätthålls mellan individer vid de olika campusområdena.

INGEN PERSONALFEST I ÅR

Personalfesten (”Novemberfesten”) är inställd på grund av den rådande pandemin. Den universitetsgemensamma personalfesten brukar locka omkring 600 gäster. Universitetet följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer och ställer in ett evenemang med så många deltagare.

OSCARSPRIS TILL TVÅ FRAMSTÅENDE FORSKARE

Årets Oscarpristagare 2020 är Marcus Lindskog vid institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier och Ocean Cheung vid institutionen för materialvetenskap. Priset utgörs av avkastningen av kung Oscar II:s jubelfestdonation från 1877. Oscarspriset delas ut av konsistoriet.

SPRÅKFORSKARE FÅR SEGERSTEDTMEDALJEN

Mats Thelander, professor emeritus i svenska språket, belönas med 2020 års Torgny Segerstedt-medalj. Medaljen instiftades för att hedra Torgny Segerstedt för hans insatser som rektor för Uppsala universitet under 23 år och delades ut första gången 1988. Den delas ut vartannat år till ”svenska vetenskapsmän för särskilt framstående insatser inom humaniora och samhällsvetenskaperna”. Mottagare av medaljen utses av en nämnd bestående av universitetets rektor som ordförande samt dekanerna vid teologiska, juridiska, samhällsvetenskapliga, historisk-filosofiska och språkvetenskapliga fakulteterna.