REKTOR UPPMANAR INSTITUTIONER/MOTSVARANDE ATT SPARA EL

Regeringen har nyligen givit statliga myndigheter i uppdrag att spara el. Rektor har därför givit byggnadsavdelningen i uppdrag att ta fram ett förslag till handlingsplan i samarbete med intendenturerna, vetenskapsområdena och fastighetsägarna. Några åtgärder som undersöks är minskade belysningstider, nedsläckning av belysning nattetid, utbyte av belysningskällor till LED, som sparar 40–60 procent energi, anpassa tiden som ventilationen är igång samt något sänkt inomhustemperatur i lokalerna. Mer information om energianvändning i medarbetarportalen.

YTTERLIGARE STÖD TILL FORSKARE FRÅN UKRAINA

Rektor har fattat ett nytt beslut om att anvisa ytterligare totalt tre miljoner kronor för stipendier till forskare från Ukraina.

• För att stötta arbetet med riskutsatta forskare fattade rektor i april 2022 beslut om ett stipendieutrymme för att kunna ge forskare som lämnat Ukraina en fristad och möjlighet att verka i en forskarmiljö vid Uppsala universitet. Totalt anvisades tre miljoner för stipendier till forskare från Ukraina. Medlen räckte till 20 stipendier. Upplysningar: HR-generalist Jennifer.Holst@uu.se

PRINCIPER FÖR INTERN OCH EXTERN TAXA I UNIVERSITETSHUSET

Vid uthyrning i universitetshuset tillämpas två prislistor beroende på om den som hyr klassas som en intern eller extern kund. För att underlätta bokningsarbetet och få finansiell förutsägbarhet har klassificeringen av vilka kunder som är interna respektive externa förtydligats genom ett beslut av rektor (UFV 2022/2057).

• Interna kunder begränsas till dem som har Uppsala universitets organisationsnummer (202100–2932) och bokar med en niosiffrig projektkod. Hyresfriheten som hittills har gällt interna kunder upphör vid årsskiftet. Alla övriga är att betrakta som externa kunder och debiteras därför extern taxa.
  • Undantag från principen om vilka kunder som klassas som interna respektive externa medges endast studentkårer (betalar internhyra), Senioruniversitetet (betalar internhyra) och examensceremonier (aulan upplåtes kostnadsfritt, övriga lokalytor debiteras internhyra) Upplysningar: controller Johan.Glimsjo@uu.se

UNIVERSITETSBIBLIOTEKET BYTER SÖK- OCH LÅNESYSTEM

Universitetsbiblioteket byter sök- och lånesystem den 1 november, vilket påverkar några av bibliotekstjänsterna. Under oktober månad är det till exempel inte möjligt att beställa fjärrlån från andra bibliotek. Formuläret på bibliotekets webbplats och Libris låntagarbeställning stängs tillfälligt. Biblioteken vid universitetet är öppna under perioden enligt ordinarie tider. Söktjänsten på bibliotekets webbplats är tillgänglig för sökning av material och för åtkomst till elektroniska resurser.

IT-SÄKERHET TEMA VID TURNÉ

Under oktober månad besöker samordnarna för informationssäkerhet olika campus vid universitetet. Samordnarna stödjer och utbildar verksamheten i säkerhetsfrågor och under turnén informerar man om säkra lagringslösningar och datadelningstjänster och hur medarbetare kan skydda sig mot de vanligaste typerna av cyberattacker som phishing (nätfiske), ransomware (utpressningsprogram) och skadlig kod.

NOBELPRIS TILL UPPSALAALUMN

Nobelpristagaren i medicin eller fysiologi 2022, professor Svante Pääbo, är alumn vid Uppsala universitet och disputerade inom medicin 1986. Han har återkommande varit gästprofessor vid Uppsala universitet, och även suttit i universitetets styrelse, konsistoriet. Senast i februari besökte han Uppsala och höll han årets Linnéföreläsning vid universitetet.

DE FÅR BJÖRKÉNSKA PRISET

Marika Edoff, professor i fasta tillståndets elektronik och Nikolai Piskunov, professor i observationell astrofysik delar lika på 2022 års Björkénska pris, ett av Uppsala universitets största vetenskapliga pris för framstående forskning. Läs nyhetsartikeln på uu.se.

RENT AV MILJÖVÄNLIG STÄDNING

Miljöstationer framför papperskorgar och vatten i stället för rengöringsmedel. De senaste åren har Uppsala universitets lokalvårdsenhet arbetat hårt för att göra städningen mer miljövänlig. Uppsala universitet är ett av några få lärosäten i Sverige som har Svanen-certifierad lokalvård. Hela 95 procent av de förbrukningsvaror som används vid lokalvård är miljömärkta. Användning av kemikalier har minskat till nästintill ingenting.

BOKA RESOR ONLINE

Det har under en period varit långa handläggningstider hos universitetets upphandlade leverantör, Lingmerths. För att underlätta bokningar av tjänsteresor rekommenderar reseansvarig vid universitetet beställare vid institutioner/motsvarande att för närvarande logga in i självbokningen och själv beställa resor. För lokala tjänsteresor rekommenderas att man kopplar sitt privata SJ Prio till universitetets kundnummer. Det går också att beställa biljetter från andra leverantörer hos SJ online. Reseansvarig rekommenderar även att institutioner/motsvarande beställer SL/UL företagskort för utlåning och att ha en ansvarig person som administrerar dessa kort. Undvik alltid privata utlägg vid tjänsteresor.
Upplysningar: resesupport@uadm.uu.se