ÄNDRINGAR I UTLÄNNINGSLAGEN KAN FÖRSVÅRA FÖR DOKTORANDER

Den 20 juli 2021 ändrades den svenska migrationslagstiftningen. Förändringarna innebär bland annat att tidsbegränsade uppehållstillstånd är huvudregel och att nya krav ställs på alla som ansöker om permanent uppehållstillstånd. Ändringarna i utlänningslagen bedöms bland annat av Uppsala universitet försvåra för doktorander och forskare med internationell bakgrund att stanna i Sverige (nyhetsartikel). För att kunna ansöka om permanent uppehållstillstånd krävs det att den sökande haft uppehållstillstånd för forskarstudier eller arbete i minst fyra år under en sjuårsperiod. Men från den 20 juli 2021 krävs också att den som ansöker om permanent uppehållstillstånd ska kunna försörja sig själv genom inkomster från anställning eller eget företag. För att uppfylla det kravet bedömer Migrationsverket att man behöver ha en fast anställning eller visstidsanställning avseende minst 18 månader från dagen då ansökan prövas. Försörjningskravet gäller dessutom även medföljande familjemedlemmar som fyllt 18 år.

REVIDERADE RIKTLINJER VID MISSTANKE OM AVVIKELSER FRÅN GOD FORSKNINGSSED

Rektor har fastställt reviderade riktlinjer avseende förfarandet vid misstanke om avvikelser från god forskningssed (UFV 2019/1612). Detta till följd av en planerad översyn av riktlinjerna som genomförts nyligen. I de reviderade riktlinjerna har bland annat denna definition lagts till: ”Med avvikelser från god forskningssed avses företeelser som riskerar att skada eller skadar forskningsprocessens forskningens eller forskares integritet och som utförs med uppsåt eller av grov oaktsamhet vid planering, genomförande eller rapportering av forskning”.

Bakgrund: Den 1 januari 2020 trädde lagen (2019:504) om ansvar för god forskningssed och prövning av oredlighet i forskning ikraft. Utredningarna av misstänkt fabricering, förfalskning och plagiering – det som i lagen definieras som oredlighet i forskning – lyftes från högskolorna för att i stället utredas och prövas av Nämnden för prövning av oredlighet i forskning (NPOF). Uppsala universitet införde med anledning av den nya lagstiftningen ändrade riktlinjer avseende utredning av misstänkta avvikelser från god forskningssed. Till exempel instiftades Nämnden för utredning av avvikelser från god forskningssed (NUAF). NUAF:s huvudsakliga uppgifter är dels att pröva andra avvikelser från god forskningssed än de som ska prövas av NPOF dels att identifiera de ärenden som bör överlämnas till NPOF.
Upplysningar: Per.Abrahamsson@uadm.uu.se

544 LJUS i TÅRTAN: UNIVERSITETETS FÖDELSEDAG FIRAS DEN 7 OKTOBER:

Uppsala universitet högtidlighåller universitetets födelsedag dag den 7 oktober med utdelande av 2020 och 2021 års priser och medaljer. Programmet startar kl 15.00 i universitetsaulan. Högtidsföreläsning av överbibliotekarie, professor Lars Burman med rubriken Uppsala universitetsbibliotek 400 år. Festmusik med Kungliga Akademiska kapellet och Allmänna Sången. Det är i år 544 år sedan undervisningen påbörjades den 7 oktober (Birgittadagen) vid Uppsala universitet.

STUDENTHÄLSAN ANORDNAR TEMAVECKA OM PSYKISK HÄLSA

Studenthälsan anordnar i höst för första gången evenemanget Mental Health Week den 11–15 oktober (nyhetsartikel). Evenemanget sker i anslutning till den årligen återkommande internationella temadagen om psykisk hälsa, World Mental Health Day, den 10 oktober. Syftet med veckan är att informera, inspirera och förhoppningsvis minska stigmatiseringen kring psykisk ohälsa, men även hjälpa till att framhäva de delar av universitetet som jobbar för att främja studenters hälsa.

BATTERIFORSKARE FÅR BJÖRKÉNSKA PRISET

Professor Kristina Edström vid institutionen för kemi – Ångström har utsetts till 2021 års mottagare av Björkénska priset. Edström får priset för sin världsledande batteriforskning. Björkénska priset är ett av Uppsala universitets största vetenskapliga pris för framstående forskning. Det delades ut första gången 1902 och delas omväxlande ut inom fyra olika grenar, varav 2021 års pris är i kategorin ”Kemi, mineralogi, metallurgi samt geologi”.

UNIVERSITETSBIBLIOTEKET 400 ÅR: FRÅN FUKTIGA LOKALER TILL DIGITALA MILJÖER

Uppsala universitetsbibliotek firar under åren 2020 och 2021 sitt 400-årsjubileum. En jubileumsutställning invigdes nyligen av utbildningsminister Anna Ekström. I utställningen skildras dels de stora och unika samlingarnas väg till biblioteket genom bland annat pliktleveranser och donationer, dels biblioteksmiljöns förändring, från fuktiga lokaler vid Domkyrkan för 400 år sedan till dagens såväl fysiska som digitala miljöer. Besök Carolina Rediviva eller ta del av utställningen på UUB:s webb.

UTBILDNING OM ATT MOTVERKA DISKRIMINERING OCH SEXUELLA TRAKASSERIER

HR-avdelningen och studentavdelningen erbjuder prefekter, lokala HR-funktioner vid institutioner/motsvarande och likavillkorsombud att delta i en utbildning om hur institutioner kan arbeta förebyggande med aktiva åtgärder för att motverka att anställda och studenter utsätts för diskriminering, trakasserier, sexuella trakasserier och/eller repressalier. Utbildningar ges den 10 november (på svenska) och 16 november (på engelska).

SÖK MEDEL TILL LIKAVILLKORSSATSNINGAR

Anställda och studerande samt organisationer och föreningar verksamma vid Uppsala universitet kan ansöka om medel för insatser som kan föra frågor om lika villkor vid universitetet framåt. Totalt 430 000 kr utlyses. En enskild ansökan får uppgå till maximalt 150 000 kr. Senast den 1 november 2021 ska ansökan ha inkommit.