DELÅRSRAPPORT FÖR 2020: STABIL UTVECKLING AV VERKSAMHETEN

Uppföljningen för delåret 2020 visar att Uppsala universitets utveckling är stabil (UFV 2020/2024). Sammantaget bedöms antalet studenter öka 2020 jämfört med 2019. Antalet anslagsfinansierade studenter ökar, vilket delvis är en effekt av de utbildningssatsningar som regeringen gör med anledning av covid-19-pandemin. Även antalet avgiftsbetalande studenter ökar, dock inte i samma takt som tidigare år. Antalet årsarbetskrafter vid universitetet fortsätter att öka under första halvåret 2020 jämfört med 2019. Antalet postdoktorer och doktorandanställda minskar dock. Bland professorer var andelen kvinnor 32 procent under första halvåret 2020, vilket är en ökning med knappt två procentenheter jämfört med 2019. För perioden januari–augusti 2020 redovisar universitetet ett överskott på 77 miljoner kronor, exklusive holdingbolaget. Överskottet härrör främst från utbildning på grundnivå och avancerad nivå. I den ekonomiska prognosen för hela året beräknas ett underskott på 33 miljoner kr. Det är ett lägre underskott jämfört med budgetunderlaget för 2021–2023, där underskottet beräknades till 82 miljoner kr. Halvårsuppföljningen redovisades vid det senaste konsistoriesammanträdet. Upplysningar: Daniel.Gillberg@uadm.uu.se

REKRYTERING AV NY PROREKTOR

Vid det senaste konsistoriesammanträdet gav rekryteringsgruppens ordförande, professor emeritus Gunnar Svedberg, en lägesrapport gällande rekryteringen av en ny prorektor. I enlighet med den tidigare beslutade processen och tidplanen kommer rekryteringsgruppen att under nästa vecka (v. 41) ha ett möte där beslut fattas om vilka kandidater som ska överlämnas till hörandeförsamlingen. Direkt efter detta möte blir namnen på dessa kandidater offentliga. Mandaten för nuvarande rektor och prorektor går ut den 31 december 2020.

SJÄLVVÄRDERING GÄLLANDE KVALITETSSÄKRINGSARBETET

Universitetskanslersämbetet (UKÄ) granskar kvalitetssäkringsarbetet vid universitet och högskolor. En i princip fullständig version av Uppsala universitets självvärdering skickas på intern delning till områdes-/fakultetsnämnder, studentkårer, universitetsförvaltning m.fl. den 9–30 oktober. Syftet är att kontrollera att självvärderingen återger kvalitetsarbetet på ett rättvisande sätt innan dokumentet slutbearbetas och skickas till UKÄ den 27 november. En oberoende bedömargrupp granskar sedan Uppsala universitets kvalitetsarbete baserat på självvärderingen, en inlaga från studenter, två platsbesök, fördjupningsspår, juridisk tillsyn (genomfördes under våren 2020) och nationell statistik, tidigare prövningar av examenstillstånd samt utbildningsutvärderingar. Platsbesök 1) sker den 15–17 februari och platsbesök 2) den 3–7 maj 2021. Upplysningar: Asa.Kettis@uadm.uu.se

LEDAMÖTER I ACTA UNIVERSITATIS UPSALIENSIS REDAKTIONSKOMMITTÉ

Konsistoriet har för perioden 2020-09-30– 2025-06-30 utsett ledamöter till redaktionskommittén för Acta Universitatis Upsaliensis. Varje fakultet representeras av en ordinarie ledamot förutom teknisk- naturvetenskapliga fakulteten som har två representanter i redaktionskommittén. Överbibliotekarien är självskriven ledamot. Uppsala University Publications är Uppsala universitets samordning av utgivningen av vetenskapliga monografier, avhandlingar och andra verk som publiceras i någon av de ca 75 serier som tillsammans utgör Acta Universitatis Upsaliensis. Verksamheten bidrar till att sprida vetenskapliga forskningsresultat från Uppsala universitet genom framställning av verk i tryckt och digital form.

INNOVATIONSVECKAN: UTVECKLING AV DEN OFFENTLIGA SEKTORN

Uppsala universitet arrangerar flera seminarier under den nationella innovationsveckan som äger rum den 5–9 oktober. I fokus för veckan står utveckling av den offentliga sektorn. Samverkan kring 3D-printning, hållbar stadsutveckling och innovationsutveckling i pandemitider är några exempel från universitetets program.

UPPSALA UNIVERSITET BRA GROGRUND FÖR NYA TEKNIKFÖRETAG

Ny Teknik listar varje år de 33 mest innovativa och lovande unga teknikföretagen för året. 300 nominerade bolag har granskats och i år finns sex Uppsalaföretag, med koppling till Uppsala universitet, med på heta listan. Det handlar om utveckling av solceller, nya batterier, grafenmaterial, tester för antibiotikakänslighet, utvinning av vatten ur luft och system för vattenkraftsgeneratorer.

ENKÄT OM DIGITAL UNDERVISNING MED ANLEDNING AV COVID-19

Enheten för kvalitet och utvärdering vid avdelningen för kvalitetsutveckling skickade i maj 2020 enkäter till studenter och lärare med frågor om erfarenheter av omställningen till digital undervisning på distans med anledning av covid-19. Ta del av resultaten från enkäterna.

NYHETSBREV TILL ALLA ANSTÄLLDA VID UPPSALA UNIVERSITET

Aktuellt för medarbetare är ett nytt internt nyhetsbrev till alla medarbetare vid Uppsala universitet. Nyhetsbrevet produceras vid kommunikationsavdelningen. Det kommer varannan vecka via e-post – den första utgåvan har redan distribuerats – med det viktigaste från den interna universitetshorisonten. Planen är att Aktuellt för medarbetare ska göras i flera editioner. Varje edition kommer innehålla material speciellt avsett för de personer som får den editionen, det mesta materialet kommer dock vara universitetsgemensamt och finnas med i alla editioner. Upplysningar: Pernilla.Bjork@uadm.uu.se eller Anders.Berndt@uadm.uu.se (redaktör).

KOMPLETTERA PROFILSIDAN I MEDARBETARPORTALEN MED FILMER OCH PODDAR

Nu finns det ytterligare en funktion knuten till profilsidan för personal i Medarbetarportalen: man kan enkelt komplettera den personliga profilsidan med filmer och poddar kopplade till anställningen.