UPPDRAG FRÅN KONSISTORIET: REVIDERA KOMMUNIKATIONSPOLICYN

Konsistoriet beslutade vid sammanträdet den 16 september att uppdra åt rektor att revidera Uppsala universitets kommunikationspolicy (UFV 2021/2011) samt utarbeta en kommunikationsstrategi. Befintlig policy fastställdes 2005. Dokumentet ska ange riktlinjer och rekommendationer för såväl intern som extern kommunikation och marknadsföring. Upplysningar: Kommunikationsdirektör Pernilla.Bjork@uadm.uu.se
Nu gällande styrdokument finns i mål- och regelsamlingen.

MEDARBETARPOLICY: DE INGÅR I STYRGRUPPEN

Rektor har beslutat att utse följande representanter i styrgruppen för ett projekt som ska utarbeta ett förslag till medarbetarpolicy för Uppsala universitet (UFV 2021/1066):
Mats Larhed (ordförande), vicerektor vid vetenskapsområde för medicin och farmaci; Eliane Forsse (projektägare), HR-direktör; Anders Backlund, prodekan vid vetenskapsområde för medicin och farmaci; Charlotte Platzer Björkman, stf vicerektor för vetenskapsområde för teknik och naturvetenskap; David Håkansson, professor vid vetenskapsområde för humaniora och samhällsvetenskap samt Fredrik Blomqvist, säkerhetschef.

Målet för projektet är ett förslag till en universitetsgemensam medarbetarpolicy som tydliggör förväntningar på samarbete och beteende mellan medarbetare och mellan medarbetare och chef. Projektet är under uppstart. En referensgrupp kommer tillsättas och projektgruppen kommer delta i olika forum för att få till en dialog om medarbetarpolicy inom universitetet. Projektet pågår till den 31 december. 2022. Upplysningar: Anna.Borlund@uadm.uu.se eller Mikael.Jonsson@angstrom.uu.se

ALUMNUTREDNING: DE INGÅR I STYRGRUPPEN

Rektor har utsett följande ledamöter i styrgruppen för alumnutredningen (UFV 2021/1852): professor Marcus Lindahl (vetenskapsområdet för teknik- och naturvetenskap); professor Ingrid Nylander (vetenskapsområdet för medicin och farmaci) och avdelningschef Agneta Stålhandske (Development Office). Ordförande i styrgruppen är docent Sofia Ahlberg (vetenskapsområdet för humaniora och samhällsvetenskap). I projektuppdraget ingår att identifiera åtgärder för att utveckla universitetets relationer med nationella och internationella alumner i syfte att engagera dem att bidra till att stärka universitetets utbildning och forskning. Uppdraget ska återrapporteras till rektor senast den 31 december 2021.
Upplysningar: Agneta.Stalhandske@uadm.uu.se

FÖRSTUDIE OM DIGITALT SYSTEM FÖR HANTERING AV STUDIEPLANER PÅ FORSKARNIVÅ

Rektor har fattat beslut om att inleda en förstudie för att undersöka förutsättningar för ett införande av ett universitetsgemensamt digitalt system för hantering av individuella studieplaner på forskarnivå (UFV 2021/1826). Ett digitalt system förväntas kunna möjliggöra en effektiv och rättssäker process för att upprätta och följa upp individuella studieplaner. Upplysningar: Patrik.Wallin@uadm.uu.se

NYTT SYSTEMSTÖD FÖR DOKUMENTATION AV REHABILITERINGSPROCESSER

Uppsala universitet kommer senare i höst att införa ett IT-system för dokumentation av rehabiliteringsprocessen, som ett stöd i det rehabiliteringsarbete som  arbetsgivare är skyldiga att genomföra. Just nu pågår  ett test av systemet Adato, där ett antal institutioner/avdelningar deltar för att bidra med eventuella förbättringsförslag inför lanseringen till övriga verksamheten.  Adato  används  av universiteten i Lund, Linköping och Umeå samt SLU.

Systemet blir ett stöd i att säkerställa och kvalitetssäkra dokumentationen under hela rehabiliteringsprocessen. Det bidrar till en mer effektiv rehabilitering för både medarbetare och arbetsgivare och underlättar uppföljning av sjukfrånvaroorsaker på både central och lokal nivå. Adato kommer endast att vara tillgänglig för personal med rätt behörighet, som tilldelas efter skriftlig ansökan. I samband med lansering under hösten 2021 kommer mer information och utbildning att erbjudas till användare. Mer information om införandet av Adato - Rehabiliteringsstöd. Vid frågor, kontakta HR-avdelningen@uadm.uu.se.

SPORT, SKOLA OCH SKÄRM – NY VÄRDELADDAD FORSKARSKOLA

Tillsammans med två andra lärosäten startar Uppsala universitet en ny forskarskola kallad Skola, sport, skärm: värdeladdade praktiker (nyhetsartikel). Den finansieras med 40 miljoner kronor från Vetenskapsrådet och kommer att samla tre discipliner: utbildningssociologi vid Uppsala universitet, idrottsvetenskap vid Gymnastik- och idrottshögskolan och medie- och kommunikationsvetenskap vid Södertörns högskola. Den pågående Covid-19-pandemin har kastat ljus över betydelsen av fysisk aktivitet och dess innebörd för hälsa, välmående och ett gott liv men också över den ökande användningen av digitala medier som i snabb takt förändrar både undervisning och lärande, fritidsaktiviteter och sociala relationer. För närvarande rekryteras doktorander till de tre medverkande lärosätena.

TRE FYLLER JÄMNT: UPPSALA UNIVERSITET HYLLAR TIDIGARE REKTORER

Under hösten 2021 fyller tre tidigare rektorer för Uppsala universitetet jämnt. I september fyller Stig Strömholm 90 år, Bo Sundqvist 80 år och i december fyller Eva Åkesson 60 år. Läs nyhetsartikeln i medarbetarportalen.

NYA RAMAVTAL I AVTALSDATABASEN

Upphandlingar i enlighet med Lagen om offentlig upphandling sker löpande vid Uppsala universitet. Alla aktuella ramavtal läggs in i avtalsdatabasen av upphandlingsenheten. Några exempel på nya ramavtal är de inom present- och profilartiklar samt livestreaming och eventtjänster (direktsändningar av event på digitala plattformar).