KONFERENS OM UTBILDNINGSUTVÄRDERING

Uppsala universitets interna årliga konferens om utbildningsutvärderingar äger rum den 17–18 mars 2021. Konferensen ges i en digital version. Syftet med konferensen är att inspirera, sprida resultat och erfarenheter av utbildningsutvärderingar över områdes- och fakultetsgränser, för att stimulera kollegialt utbyte till gagn för arbetet med att upprätthålla och utveckla utbildningarnas kvalitet. Vid konferensen ges tillfälle att ta del av resultat och erfarenheter av 2019 och 2020 års utbildningsutvärderingar samt sessioner med anknytning till aktuella teman. Anmälan till konferensen öppnar den 1 februari. Upplysningar: Maria.Magnusson@uadm.uu.se

SÄKERHET: RISK OCH SÅRBARHETSANALYS KLAR

En övergripande risk- och sårbarhetsanalys inom säkerhetsområdet 2020 är nu fastställd och tillgänglig på medarbetarportalen. I rapporten lyfts ett antal prioriterade områden. Bland dessa återfinns utökat stöd för riskanalyser och kontinuitetshantering på verksamhetsnivå, fortsatt arbete med att förebygga obehörigas tillgång till lokaler och information samt fortsatt arbete med lösningar för säker informationslagring och informationsöverföring. Upplysningar: Linnea.Rolfhamre@uadm.uu.se

NOMINERA DEN BÄSTA LÄRAREN

Uppsala universitet delar ut pedagogiska priser för framstående insatser inom utbildning på grund- och avancerad nivå. Fem pris, på vardera 20 000 kronor, utdelas årligen i november. Fyra av priserna avser goda lärargärningar inom universitetets vetenskapsområden. Det femte priset avser pedagogiska insatser inom ett för året speciellt prioriterat område och kallas för det fria priset. År 2021 är det prioriterade området pedagogiska insatser och kreativa lösningar i samband med övergång till digitala undervisningsformer och fysiskt distanserad utbildning. Sista dagen att nominera till 2021 års pris är den 18 mars 2021. I slutet av maj 2021 utses 2021 års pristagare.

AVHANDLING OM SOLCELLER MEST NEDLADDAD I DIVA

En avhandling om matematiska modeller för solceller, hushållsenergi och laddning av elbilar är den mest nedladdade forskningspublikationen från Diva (Digitala vetenskapliga arkivet) under 2020. Under året gjordes totalt drygt nio och en halv miljon sökningar och drygt tre miljoner nedladdningar av publikationer i fulltext från Uppsala universitets del av Diva. Läs mer om de mest nedladdade publikationerna.

NY TVÄRVETENSKAPLIG FORSKARSKOLA I VISBY

Nyligen startade Uppsala universitets nya tvärvetenskapliga forskarskola på Campus Gotland med fokus på hållbar utveckling. Det handlar om forskning kring centrala samhällsutmaningar inom bland annat förändrade energisystem, hållbar konsumtion, digital utveckling och klimatförändringar utifrån olika vetenskapliga perspektiv.

SEMINARIUM OM LIVET EFTER DISPUTATIONEN

Den 2 februari 2021 arrangeras ett seminarium med fokus på arbetsliv och karriärvägar inom och efter forskarutbildning. Seminariet ges som en del av Uppsala universitets årliga interna konferens om utbildningsutvärderingar och vänder sig till utbildningsansvariga på olika nivåer, handledare, lärare, doktorander, utbildningsledare/-handläggare, stödfunktioner och andra med intresse för forskarutbildning.

• Tid: kl. 13.15-15.00 (inkl. paus)
  • Plats: Zoom (länk kommer att skickas ut till anmälda deltagare). Seminariet kommer att spelas in.

Anmälningstiden är förlängd, sista anmälningsdag är 31 januari 2021. Seminariet ges på svenska med möjlighet att ställa frågor på engelska.

INGET SPRING I BACKEN I ÅR HELLER

Förra året ställdes Sista april-firandet i Uppsala in på grund av pandemin. Nu har aktörerna kring valborgsaktiviteterna – Uppsala universitet, SLU, Uppsala Kommun, Akademiska sjukhuset, Region Uppsala, Polisen och Destination Uppsala – återigen tvingats konstatera att något säkert firande inte är möjligt. Situationen med Covid-19 är fortsatt allvarlig och kan förväntas förbli så även i slutet av april. Därför har man nu gemensamt tagit beslut att aktiviteter kopplade till det traditionsenliga Sista april-firandet i Uppsala ställs in även i år.

KONSISTORIET: VÅRENS SAMMANTRÄDEN

Vårens sammanträdestider för konsistoriet är den 19 februari, 21–22 april och 16 juni. Lista med ledamöter.

NYA CHEFER VID UNIVERSITETSFÖRVALTNINGEN OCH UU INNOVATION

• Fredrik Blomqvist har utsetts till ny säkerhetschef vid Uppsala universitet. Han kommer närmast från en anställning som enhetschef vid avdelningen för gemensam service och administration. Blomqvist har dessförinnan bland annat varit anställd som officer vid Försvarsmakten.
• Den 1 januari 2021 delades UU Innovations verksamhet i två nya enheter. Chef för UU Samverkan är Jenny Nordqvist och chef för UU Innovation är Malin Graffner Nordberg. Genom verksamheten ger Uppsala universitets stöd till kommersialisering av forskningsresultat och idéer samt forskningssamverkan med icke-akademiska organisationer.