Sharon Rider: Den tveksamme bekännaren och andra essäer (Gidlunds förlag, 2021)
Efter nästan 30 år som akademisk lärare, forskare och essäist menar Sharon Rider att allt hon har gjort är ett slags ”kulturepistemologi”. Här presenterar hon sina reflektioner över det mänskliga tänkandets villkor, med sina begränsningar och möjligheter. Sharon Rider ser universitetet som ett mikrokosmos av en kulturs mentalitet – tänkande, värderingar, visioner, rädslor och förhoppningar.
Sharon Rider är professor i teoretisk filosofi vid Uppsala universitet.

Birgitta Holm: Vår ljusaste tragiker. Göran Tunströms textvärld (Ellströms förlag, 2021)
Birgitta Holm skriver här om Göran Tunström och hans författarskap. Göran Tunströms verk omfattar lyrik, skönlitteratur och självbiografier, men han var även dramatiker och krönikör, uppläsare och hörspelsförfattare – och precis som Selma Lagerlöf - värmlänning. Båda författarnas källor och språk innebar andra möten och förbindelser än dem vi gör i levande livet. Här följer Birgitta Holm Göran Tunströms verk nära, även det manus som författaren lämnade efter sig vid sin död.
Birgitta Holm är professor emerita i litteraturvetenskap vid Uppsala universitet. Som författare har hon också skrivit om tango.

Kent Andersson: Det förflutnas ansikten: öga mot med forntiden (Atlantis förlag, 2020)
Här får läsaren lära sig om en period som både är oss främmande och bekant. Ofta ser vi inte forntidens människor som individer. Men liksom nutida personer var de människor med sorger, bekymmer och glädje i sina liv. Genom föremål från järnåldern kan vi bättre förstå hur de levde, såg ut och såg på sig själva.
Kent Andersson är arkeolog och författare med en bakgrund bland annat vid arkeologiska institutionen vid Uppsala universitet.

Staffan Fridell: Ordklok: svenska ords släktskap och ursprung (Kaunitz-Olsson, 2021
Författaren hade länge saknat en ordbok över vilka svenska ord som är besläktade och hur. När någon sådan bok inte gavs ut beslutade han sig för att själv skriva en. Här delar Staffan Fridell med sig av spännande upplevelser kring samband och oväntade släktskap mellan ord. Den som gillar ordvitsar och korsord, är språkpolis eller språktjuv, svensklärare eller svenskstudent med flera kan med den här bokens hjälp bli mer ordklok.
Staffan Fridell är professor emeritus i ­nordiska språk vid Uppsala universitet.

Hedvig Söderlund: Den utbrända hjärnforskaren: personliga erfarenheter, fakta och vägen till läkning (Bonnier Fakta, 2021)
Medan Hedvig Söderlund var sjukskriven på grund av utmattningssyndrom befordrades hon till professor i psykologi. Författaren har forskat på hur minnet är organiserat i hjärnan. Vid utmattning påverkas just minnet mycket. Det här är en bok om både framgång och motgång, om iakttagelser som forskare och som drabbad. Författaren letar också efter svar på varför det är så vanligt att kvinnor drabbas av utmattning.
Hedvig Söderlund är professor i psykologi och har varit verksam vid Uppsala universitet fram till 2019.