– Det här händer i Europa nu och det kommer att påverka det svenska systemet på lång sikt, säger Martha Middlemiss Lé Mon, koordinator inom vetenskapsområdet för humaniora och samhällsvetenskap. Det här är en chans att vara med och påverka som enskild lärare och för Uppsala universitet.

Europauniversitet

Enlight är ett EU-projekt där Uppsala universitet ingår tillsammans med åtta andra universitet. Enlight är en del av EU:s initiativ Europauniversitet med syfte att skapa ett europeiskt utbildningsområde. Enlight består av sju delar men de tre områdeskoordinatorerna fokuserar på del två: internationell forskningsdriven och utmaningsbaserad inlärning och undervisning. (Se också länkarna i faktarutan nedan för andra artiklar om Enlight).

De tre områdeskoordinatorer som utsetts är alla själva lärare och forskare. Det har varit viktigt för att på det sättet tidigt koppla ihop projektet med verksamheten och få med den akademiska personalen från början.

Vad ska ni göra som koordinatorer inom Enlight?
– Vår roll är att vara en tydlig koppling in i verksamheten inom respektive vetenskapsområde. Inom Enlight behöver vi hitta exempel, intresserade lärare och också ta lärdomar från Enlight och föra ut i verksamheten, säger Martha Middlemiss Lé Mon.

Koordinatorerna har redan satt igång olika former av uppsökande verksamhet.
– Men vill förstås också att intresserade tar direktkontakt med oss, säger Mikael Jonsson, koordinator inom vetenskapsområdet för teknik och naturvetenskap.

Letar lärare och kurser

För närvarande sker en inventering på alla universitet som ingår i Enlight. Tanken är att på olika sätt koppla ihop både lärare och kurser som kan ha nytta av varandra.
– Vi letar efter kurser och lärare som tycker det skulle vara roligt och spännande om deras kurs kan bli en del av ett europeiskt samarbete, säger Henrik Johansson, områdeskoordinator inom vetenskapsområdet för medicin och farmaci .

– Vi vill få kontakt med lärare som antingen har kurser eller vill starta kurser och kursmoment som på något sätt kopplar till de fem utmaningarna inom Enlight, säger Martha Middlemiss Lé Mon.

De fem utmaningarna inom Enlight är:

• hälsa och välmående
  • digitalisering
  • klimatförändringar
  • energianvändning och cirkulärekonomi
  • jämlikhet

Henrik Johansson, fyller på:
– Vi vill veta vad som finns idag när det gäller kurser, kunskaper och intresse inom de här fem utmaningarna. Vi koordinatorer har ju inte expertkunskap inom de olika utmaningarna utan vill få kontakt med lärare som är intresserade. Som lärare förbinder man sig inte till något, utan man kan anmäla sitt intresse och sedan gå in och ut i projektet utifrån sina egna möjligheter.

– Men dessutom har Uppsala universitet ett speciellt ansvar för utmaningarna kring klimatförändringarna och jämlikhet. Inom de utmaningarna behöver vi hitta personer som vill ta en större roll, säger Mikael Jonsson, koordinator inom vetenskapsområdet för teknik och naturvetenskap.

Europeiskt universitet målet

Målet med den här delen av Enlight är att hitta användbara modeller för att skapa ett gemensamt europeiskt utbildningsområde. För att nå dit beskriver koordinatorerna en process där lärare kan lära känna varandra, diskutera och lära av varandras kursmodeller. Vartefter samarbetet växer kanske lärarna börjar undervisa på varandras kurser och på så sätt skapas en rörlighet för lärarna. Nästa steg kanske är att utifrån samhällsutmaningar utveckla nya, korta kurser tillsammans. Samarbetet kan förstås också gynna forskningen på olika sätt.
– Drömmen är att studenter ska kunna läsa på ett europeisk universitet men Enlight är ju bara tre år så inom projektet handlar det om att testa vårt system. EU brukar styra men här får vi prova och kanske vår modell blir standard för Europa?, säger Martha Middlemiss Lé Mon.

Behov från samhället

Inom den här delen av Enlight kommer man också behöva samarbeta med det omgivande samhället för att på olika sätt få in behov kring de fem utmaningarna. En tanke är att utnyttja modellen AIMday som utvecklats vid Uppsala universitet. Modellen har utvecklats för svenska förhållanden men har nyligen provats i Latinamerika med bra resultat.

Tror ni inte era kollegor drar sig för att medverka eftersom det innebär ett stort arbete att utveckla internationella kurser?
– Det är inte ett naivt projekt utan vad vi kan se har Enlight bra med kringresurser, bland annat internationella avdelningen och jurister, som kan stötta och hjälpa till att lösa administrativa problem, säger Henrik Johansson.

– Inom Enlight pågår redan olika projekt kring svåra administrativa frågor, till exempel lärarundantaget. Så man har tänkt på det även om allt inte är löst, säger Martha Middlemiss Lé Mon.

– Men läraren ska förstås utveckla kursmodulerna själv fyller Mikael Jonsson i. Vi söker framför allt lärare som är entusiastiska inför tanken att få stöd och möjlighet att samarbeta internationellt kring den här typen av utbildning.