– Strävan är att skapa utbildningar som ger studenter generiska kompetenser, det vill säga de ska få förutsättningar att agera flexibelt inför de olika utmaningar som de kommer att möta under sitt liv och yrkesliv, säger Ola Winberg, koordinator för del tre inom Enlight.

Europauniversitet

Enlight är ett EU-projekt där Uppsala universitet ingår tillsammans med åtta andra universitet. Enlight är en del av EU:s initiativ Europauniversitet med syfte att skapa ett europeiskt utbildningsområde. Enlight består av sju delar men koordinator Ola Winberg koncentrerar sig på del tre: Kompetenser för europeiskt och globalt engagemang. (Se också länkarna i faktarutan nedan för andra artiklar om Enlight).
– Strävan är också att uppmana till ”global engagement”. Studenterna ska kunna se över regionala och nationella gränser och uppleva sig som världsmedborgare och därmed känna samhörighet med och ansvar för människor världen över.

Gemensam kurs

Som ett sätt att arbeta med dessa frågor kommer en kurs att organiseras med ledning från Groningen. Tanken är att studenter från alla universitet inom Enlight ska delta i kursen.
– Målet är att skapa en kurs som prioriterar förmåga att bidra till hållbara och jämlika lösningar på samtida problem och utmaningar, säger Ola Winberg. Till att börja med kommer deltagarantalet att vara litet, men det ska sedan öka. Lärare på kursen kommer att rekryteras från samtliga Enlight-universitet. På så vis är kursen också tänkt att fungera som möjlighet till professionell utveckling för universitetslärare.

Lärarutbildningen central

En viktig del är att utveckla en internationaliserad lärarutbildning som ger lärarstudenterna förbättrade möjligheter att studera utomlands och att studenterna vid sitt hemmauniversitet möter internationaliserade moment och samarbeten i mycket större utsträckning än vad som nu är fallet.

Viktigt att lärare och forskare engagerar sig

Ola Winberg konstaterar att det både finns goda skäl och bra möjligheter för lärare och forskare att engagera sig i den här delen av Enlight.
– Lärare kommer att få möjlighet att utveckla sin undervisning i möte med kollegor från andra länder och i möte med studentgrupper med deltagare från olika universitet. Forskare kommer att få möjlighet att bidra med sina forskningsresultat för utvecklandet av kurser och möjlighet att göra detta i samarbete med kollegor från de övriga universiteten inom Enlight.

Ola Winberg lägger också till att Enligt kan fungera som en grund för ny forskning och nya forskningssamarbeten och han ser gärna att intresserade lärare tar kontakt.

Vad kommer du som koordinator att göra?
– Min roll som koordinator i detta kommer att vara att stödja organisationen av kursverksamheten från Uppsala universitets sida och att hitta intresserade lärare med rätt kompetenser. Ifråga om lärarutbildningen kommer jag att bidra med kunskap om hur en internationaliserad utbildning kan utformas så att den möter de krav som ställs på lärare i Sverige.