Ett ”tun”, ”bandtun” eller ”trodertun” är de lokala namnen för gärdesgård på Gotland. Tekniken är urgammal och har använts i landskapet för att hägna in marker och hålla betande djur. Idag har det blivit ett populärt alternativ till staket även för fritids- och bostadshusägare.

— Det här tunet kommer hålla 10-15 år. Det kräver inget underhåll som olja, färg eller liknande. Det är närproducerat och hållbart ur många perspektiv. En ren naturprodukt från början till slut, säger Jimmy Hallbom som fått uppdraget att bygga tunet mellan Betty Petterssons Hus på Campus Gotland och Wisby Strand.

Uppförandet av tunet och ängen är en av flera satsningar på hållbar utveckling som sker vid Campus Gotland. Under våren startade projektet med att anlägga en köksträdgård utanför campusentrén och som engagerat studenter och personal från olika program och vetenskapsområden. Arbete pågår även för att uppföra solceller på taken samt skapa universitetets första koldioxidneutrala föreläsningssal.

— Vår förhoppning är att ängen kan bli en grönskande och rofylld plats för oss som jobbar på Campus Gotland men också för allmänheten. Vi tror även att den kan användas i utbildningssyfte för att lyfta olika dimensioner kring hållbarhet, ´till exempel kulturvård och biologisk mångfald, säger Tord Berglund-Fred, enhetschef vid Avdelningen för gemensam service och administration som tillsammans med medarbetare på Campus Gotland driver projekt kring hållbar utveckling.