Den 14 december var det dags för avtackning av de forskare som under ett år utbytt idéer och utvecklat forskningsprojekt kring AI och maskininlärning på Carolina Rediviva. Firandet i Universitetshusets sal XI inleddes av Cecilia Wikström från Beijerstiftelsen. Därefter talade den vetenskapliga ledaren för AI4Research, Beijerprofessor Thomas Schön, som sammanfattade projektets första år.

– Med AI4Research vill vi "nudga" vårt 500+ åriga universitet till att utveckla, använda och förstå denna nya teknik och inte minst dess påverkan på oss människor och våra samhällen. Det har varit ett mycket lyckat första år med en rad nya resultat, nya projekt och nya utbildningsmoment som driver på denna utveckling. Med 100 små förändringar kan man åstadkomma en större förändring, sa Thomas Schön.

Artificiell intelligens för tillförlitligare bildanalys

Den kull av forskare som deltog i AI4Research 2021 kallas numer AI-lumner (AI-lumni på engelska). En av dem var Ida-Maria Sintorn vid institutionen för informationsteknologi. I sitt projekt har hon undersökt hur AI inom bildanalys bättre kan anpassas till verklighetens biomedicinska och kliniska tillämpningar.

– Fokus har legat på hur man kan inkorporera erfarenheter och kunskap från de kliniska och biomedicinska experterna i träning och användning av AI-metoder. Dessutom har jag undersökt hur man kan bygga in osäkerhetsmått i beräkningsnätverken. Det är något som är viktigt eftersom AI-metoderna måste anpassas till de bildegenskaper och förutsättningar som råder för en specifik tillämpning för att kunna ge tillförlitliga resultat, sa Ida-Maria Sintorn.

Samlingspunkt på universitetsbiblioteket

På Carolina Rediviva har forskare och medarbetare från samtliga vetenskapsområden samarbetat kring olika projekt. Lärdomarna kan sedan spridas till forskarnas respektive områden och undervisning vid hemmainstitutionerna. Ett arbetssätt som enligt Ida-Maria Sintorn varit väldigt inspirerande.

– Det har framför allt varit nyttigt att få diskutera med forskare med helt annan ingång till metoder, användning och effekter av AI.

I Universitetshuset hölls förutom posterpresentationer av förra årets deltagare en seminariesession med inbjudna forskare. Uppsalaprofessorn Ola Spjuth höll ett föredrag om "Automating cell profiling experiments with robotics and AI" medan forskaren Fredrik Johansson från Chalmers talade om "Machine learning for better data-driven decisions in healthcare". Seminariet avslutades med en presentation av "AI and Natural Language" av Uppsalaprofessorn Joakim Nivre.

AI4Research är ett femårigt projekt. Den 1 januari 2022 började följande forskare vid Uppsala universitet sin ettåriga sabbatsperiod på halvtid inom AI4Research:

• Per Larsson, institutionen för farmaci
  • Fotis Papadopoulos, institutionen för medicinska vetenskaper
  • Tatjana Pavlenko, Statistiska institutionen
  • Magnus Strand, Företagsekonomiska institutionen
  • Roland Lindh, institutionen för kemi – BMC
  • Natasa Sladoje, institutionen för informationsteknologi
  • Davis van der Spoel, institutionen för cell- och molekylärbiologi
  • Joakim Lindblad, institutionen för informationsteknologi
  • Chao Zhang, institutionen för kemi – Ångström
  • Oleg Kochukhov, institutionen för astronomi och fysik

Utlysningen för AI4Research 2023 öppnar under februari och kommer att stänga 31 mars 2022.