Vetenskapsområdet för humaniora och samhällsvetenskap har utsett Emma Åberg och Johan Eriksson till koordinatorer som ska hjälpa till i övergången till den nya lärplattformen Studium.
– Det är viktigt att ta fasta på den pedagogiska sidan och förvandla behov och lärandekrav till en väl fungerande kurs i lärplattformen, säger Johan Eriksson, lektor vid konstvetenskapliga institutionen.

– Det gäller att se potentialen, dra nytta av verktyget och utnyttja funktionerna på ett pedagogiskt utvecklande sätt, säger Emma Åberg, adjunkt vid institutionen för nordiska språk. Jag tycker att Studium fungerar bra, Studium är mycket lättare än andra lärplattformar när man förstått det. Men den högsta tröskeln kommer när man loggar in första gången. Det är som en helt blank tavla och man undrar var man ska börja.

– Det är ett flexibelt system med många möjligheter, man kan bygga kursen efter de önskemål man har, säger Johan Eriksson.

Mallar kan underlätta

Emma Åberg konstaterar att en väg för att göra det lättare kan vara att skapa institutionsspecifika mallar som gör det lättare att komma igång.
– Samtidigt är det viktigt att komma ihåg att hur klassrummet byggs upp i plattformen styr pedagogiken, säger Johan Eriksson.

Vårterminen 2021 är sista terminen som Studentportalen kan användas för undervisning, PingPong används i undervisningen för sista gången vårterminen 2020 och Moodle, som användes på Campus Gotland, är stängt sedan tidigare.
– Vi ingår båda i projektgruppen för lärplattformen och ska fungera som en bro och förmedla information åt båda håll, berättar Emma Åberg.

– Till exempel ska vi ta in information från institutionerna för att utbildningarna i Studium ska kunna anpassas efter respektive verksamhet, säger Johan Eriksson.

Tidsplan, pilot och kontaktperson

Koordinatörerna har skickat ett mejl till alla institutioner inom området för att få en överblick över hur långt arbetet med övergången kommit, de håller precis på att sammanställa svaren.
– De flesta institutionerna verkar vara i starten och har inte kommit så långt med övergången, berättar Emma Åberg.

Några institutioner planerar att snabbt gå över medan andra vill behålla tidigare system så länge som möjligt.
– Det är bra att ta fram en tydlig tidsplan och utse några pilotprojekt så att övergången kan ske successivt, säger Johan Eriksson.

Tanken är att alla institutioner utser kontaktpersoner för införandet av Studium som koordinatorerna kan ha tät kontakt med för att underlätta information och erfarenhetsutbyte.
– Men alla lärare får förstås gärna kontakta oss direkt om de behöver det, säger Emma Åberg.