Hur känns det?

– Det känns bra. Eller som jag brukar säga: Jag ska försöka göra bättre nästa gång, ler Martin.

Hur kommer det sig att du har stannat i statlig tjänst i trettio år?

– Jag har trivts väldigt bra på mina tjänster så det har inte känts akut att byta arbetsgivare. Jag har min familj i Uppsala och sedan blev det barn, så att flytta har inte känts så tilltalande. Jag har och har haft väldigt trevliga kollegor.

– Arbetet är inspirerande och jag har fått jobba med teknologi som ligger i framkanten av utvecklingen. Det har alltid känts att jag har gjort nytta och fått hjälpa forskare med deras arbete. Mitt jobb har också möjliggjort att jag har kunnat lägga mycket tid och möda på min stora passion utanför arbetet, kampsporten iaido.

Vad är iaido?

– Iaido är japansk svärdskonst. Jag tränar en traditionell svärdsskola som grundades i slutet av 1500-talet och är huvudtränare i Uppsala Iaidoklubb sedan 1993. Jag åker regelbundet till Japan och tränar med min japanska tränare och han besöker Europa regelbundet.

Har du haft många olika tjänster genom åren eller tvärtom varit mer stationär?

– Jag har varit hyggligt stationär, har enbart jobbat på Uppsala universitet. Jag började som doktorand och fick ganska snart uppgiften att ta hand om institutionens datorer. Sedan blev jag kvar som systemadministratör. Något år efter Uppmax bildades så började jag delvis jobba där och i takt med att Uppmax växte så ökade mitt jobb där. Sedan ett antal år är det enbart på Uppmax jag jobbar.