Inom Enlight tar man sig an de fem globala utmaningarna hälsa och välmående, digitalisering, klimatförändringar, energianvändning och cirkulärekonomi samt jämlikhet och rättvisa. Sedan tidigare har de tre vetenskapsområdena vid universitetet var sin koordinator. Men medan de ska ha kopplingar in i verksamheten inom respektive vetenskapsområde ska de två nya akademiska koordinatorerna fokusera på särskilda utmaningar.

Vad ska ni göra rent konkret, Anna Rutgersson, professor i meteorologi vid institutionen för geovetenskaper och Hannah Bradby, professor i sociologi vid sociologiska institutionen?

– Som akademiska koordinatorer för två av fokusområdena ska vi ansvara för Uppsalas aktiviteter inom dessa områden inom ramen för Enlight, säger Anna Rutgersson. För min del handlar det om klimat.

Hannah Bradby ansvarar för aktiviteter inom Enlight som rör jämställdhet.

– Jag ska arbeta för att involvera såväl våra anställda som våra studenter, säger Hannah Bradby. Under projektets sista år ska jag leda kärngruppen och koordinera arbetet med att utveckla kurser och levande laboratorer för hela konsortiet. Mitt fokus är att säkra vårt universitets engagemang inom utmaningen jämställdhet och att det vi utvecklar är att vikt och relevans för Uppsala universitet.

Koordinatorer som länkar

Anna Rutgersson lyfter fram att de akademiska koordinatorerna är länkar mellan representanter för sina respektive områden från de andra partneruniversiteten och relevant verksamhet inom Uppsala universitet. Hon själv ska leda Enlight-arbetsgruppen för klimat under år två. Anna Rutgersson säger:

– Om Enlight ska bli framgångsrikt är det viktigt med ett brett engagemang från forskare, lärare och studenter inom universitetet. Dialog med verksamheten är en viktig uppgift för hela Enlight-gruppen.

Relevanta kontakter och kunskaper

När det gäller jämställdhet anser Hannah Bradby att det redan är ett prioriterat område inom forskning och undervisning vid Uppsala universitet. I Enlight handlar det mycket om att skapa och bygga kontakter så att möjligheterna för anställda och studenter att engagera sig ökar

– Det gäller också att använda och utveckla kontakter och kunskaper som är relevanta för oss här, att det vi utvecklar inom projektet både är intressant och relevant för just vårt universitet.

Anna Rutgersson håller med.

– Genom att vara med och utveckla konkreta och intressanta aktiviteter som är relevanta för vår verksamhet hoppas jag kunna bidra till att skapa engagemang och intresse hos universitetets medarbetare, säger hon.

Hannah Bradby tillägger:

– Tydligast syns vi så småningom i de kurser som man kan delta i. Än så länge är projektet bara i sin början, men redan nu kan anställda som är intresserade kontakta oss eller de andra akademiska koordinatorerna om de vill veta mer eller bli involverade i vårt arbete.

• Nätverket Enlight består av Uppsala universitet, universiteten i Göttingen, Groningen, Gent Tartu, Bordeaux, University of Basque Country i Spanien, National University of Ireland samt Comenius University i Slovakien.
  • Uppsala universitet är också ett av elva svenska lärosäten som ingår i Enlight.
  • Totalt jobbar Enlight med 41 projekt inom ramen för programmet European Universities.

Kontakt akademiska koordinatorer

Anna Rutgersson (klimat), professor i meteorologi vid institutionen för geovetenskaper

Hannah Bradby (jämställdhet), professor i sociologi vid sociologiska institutionen