Det närmar sig advent och tiden då vi brukar lysa upp kontor och hem med julbelysning av olika slag. Samtidigt har vi en ansträngd situation med elförsörjning i Europa och regeringen har gett alla myndigheter uppdrag att spara el denna vinter.

Universitetets hållning kring julbelysning 2022 är att LED-julbelysning kan användas sparsamt i allmänna utrymmen, entréer och liknande. Belysningen ska släckas under kvällar och helger när det är begränsat med folk i lokalerna.

Kontorsrum och andra utrymmen får gärna julpyntas med pynt som inte använder el, vilket innebär att vi ska inte ha adventsljusstakar i enskilda kontorsrum.

Gällande julbelysning utomhus kommer universitetet tillsammans med fastighetsägarna göra en samlad bedömning för varje enskilt campus utifrån perspektiven:

• energibesparingsuppdraget
  • trygghet