Olof Eriksson leder en framgångsrik forskargrupp med fokus bland annat på ”utveckling och validering av tekniker för icke-invasiv monitorering av olika processer vid utvecklingen av typ 1-diabetes”.

– Det betyder jättemycket, särskilt när jag vet hur många duktiga diabetesforskare det finns i Sverige. Att vinna det här priset känns som ett kvitto på att forskningen jag bedriver går åt rätt riktning. Det här priset får mig också att känna att man verkligen kan göra skillnad för alla de familjer där ute som lever med typ 1-diabetes, säger Olof Eriksson.

Jesper Johannesen, klinisk professor vid institutionen för klinisk medicin vid Köpenhamns universitet, fick priset ”Framstående barndiabetesforskning i Norden”.