Utställningssalen på Carolina Rediviva har varit stängd i två år. Den nya salen har en ny placering i huset och mer plats för att visa upp samlingarna. Återkommande besökare kommer att uppleva en ljusare och luftigare sal, med bättre klimat för både material och människor.

I den nya utställningen kan man hitta efterfrågade verk som Silverbibeln och Carta Marina men även andra skatter ur samlingarna som inte tidigare ställts ut.

Utställningen visar en bredd och rymmer material från universitetsbibliotekets samlingar, från år 600 f Kr. till 1900-talet. Förutom Silverbibeln från 500-talet, finns bland annat studentanteckningar från 1400-talet, Uppsala-Eddan, en karta över Jerusalem från 1100-talet, Mozarts notskisser till Trollflöjten, medeltida brev och den tidigaste tryckta boken med kartor i den muslimska världen.
Ytterligare upp emot hundra böcker, brev, kartor och andra skatter ur samlingarna finns att se och läsa om via digitala presentationer.

Vid nyöppnandet visar man också byggnaden Carolina Redivivas arkitektur genom tiderna.

Invigningstal kommer att hållas av professor Kristina Edström, rektorsråd för forskningsinfrastruktur.