Sista april är årets största studenthögtid i Uppsala men kanske också stadens största högtid. Från att ha varit en vårfest för att fira skiftet mellan vinter och sommar kombinerat med firandet av det katolska kvinnliga helgonet Valborg är Sista april i Uppsala nu ett ibland flera dagar långt firande.

Forsränning, vårsånger vid Gunillaklockan, sillunch, picknick i Ekonomikumparken och mösspåtagning i Carolinabacken är några inslag som många förknippar med Sista april i Uppsala. Traditionerna vi har idag har utvecklats genom åren.

Mösspåtagning i Carolinabacken

Efter inbjudan från överbibliotekarien för universitetsbiblioteket leder Uppsala universitets rektor mösspåtagningen från balkongen på Carolina Rediviva. Traditionsenligt prick klockan 15.00 sätter alla på sig sina studentmössor i Carolinabacken som en symbol för övergången mellan vinter och sommar.

Studentmössorna syns vid två tillfällen på året, dels Sista april i Uppsala dels vid utspringet för gymnasister över hela landet som tagit studentexamen. Men studentmössan var ursprungligen på 1840-talet en symbol för manliga studenter för att visa att man hörde till studentkåren.

Kvinnliga universitetsstudenter, när de väl började få tillträde till universitetsstudier på 1870-talet, fick nöja sig med att ha mössan i en påse. En kvinna i skärmmössa ansågs nämligen som oanständig. Det här ändrades efter att sju kvinnor från Uppsala kvinnliga studentförening tog saken i egna händer genom att bära studentmössan offentligt valborgsmässoaftonen 1892. Sedan dess har studentmössan varit både för kvinnor och män i det offentliga rummet.

Vårsånger vid Gunillaklockan

Under tidigt 1800-tal brukade studenter samlas nere i staden för att sedan vandra upp till Uppsala slott. Det är stadens högsta punkt och därifrån kunde man se majbrasor runt om på slätten.

Studenterna brukade också sjunga vårsånger vid slottet och 1823 framfördes den nyskrivna studentsången "Våren är kommen". Det här utvecklades till dagens tradition av kvällskonsert med kören Allmänna sången.

Det utvecklades också en tradition med ett vårtal i samband med vårsångerna. Sedan 1971 är det Curator Curatorum, ordförande för studentnationernas samarbetsorgan Kuratorskonventet, som håller vårtalet.

Både vårkonserten och vårtalet har varit ett stående inslag i Sveriges radios sändningar sedan 1926.

Hur ser din Sista april ut?

Det Sista april vi har idag kommer förstås inte att förbli oförändrat, nya traditioner och vanor skapas hela tiden. Kanske dina egna, personliga traditioner för Sista april är morgondagens mer allmänna traditioner?

Vi vill gärna veta mer om dina planer och traditioner kring Sista april - både i Uppsala och på Gotland. Vad längtar du efter nu när Sista april återkommer efter uppehållet? Har du något tips eller kanske tankar om vad som borde bli morgondagens tradition? Eller kanske ett favoritrecept på inlagd sill som passar till Sista april? Det kanske finns några speciella traditioner på Gotland?

Skriv till mp-redaktionen och berätta så publicerar vi berättelserna vartefter.