Universitetet har fem avtal om partnerskap med både företag, region, forskningsinstitut och kommun. Partnerskapet med Uppsala kommun fokuserar på hållbart samhällsbyggande. Partnerskapet med Uppsala kommun bjuder nu in till ett informationsseminarium den 5 december 2022.

I inbjudan står bland annat "Stadsutvecklingen i Uppsala genererar nya utmaningar som kommunen vill lösa tillsammans med universiteten. För dig som forskare innebär det en möjlighet att samverka med kommunen och andra externa parter för att förstå behoven och se hur just din forskning kan användas och utvecklas genom samskapandet med andra."

Vi kontaktade Esbjörn Larsson, ansvarig vid universitetet för partnerskapet med Uppsala kommun, för att få veta mer om seminariet.

Vad är syftet med seminariet "Hur kan forskning bidra till framtidens Uppsala?" den 5 december 2022?

– Syftet är att skapa kontakter för att framöver kunna söka forskningsmedel i samverkan med Uppsala kommun.

Varför borde forskare engagera sig i det här seminariet och partnerskapet med Uppsala kommun?

– Det ger en unik möjlighet att bedriva forskning i samverkan med det omgivande samhället och bidra till utvecklingen av Uppsala under de kommande årtiondena.

Vilka forskningsområden ser du berörs?

– Forskare från alla tre vetenskapsområdena inom universitet har möjlighet att bidra.

Vad blir nästa steg efter seminariet?

– Med utgångspunkt i kommunens presentation vid seminariet den 5 december kommer deltagande forskare att under våren 2023 ges möjlighet att presentera förslag på forskningsprojekt för kommunens representanter.

Finns det forskningsmedel kopplat till det här partnerskapet som går att söka för forskare?

– Det finns inga särskilda medel avsatta inom partnerskapet för forskning. Men det finns möjlighet att söka medel för att initiering av samarbeten genom "Verifiering för samverkan" (VFS, se länk nedan, reds. anm). Målet är dock främst att ge möjlighet för att skapa forskningsprojekt som kan få extern finansiering.