Vaccination mot säsongsinfluensa 2021

Nu finns information på Medarbetarportalen om vaccination mot säsongsinfluensa. Vaccinationen av riskgrupper påbörjas runt den 9 november. Övriga grupper kan erbjudas vaccination från den 6 december. Vår företagshälsa Previa kommer inte att kunna erbjuda vaccination i år, medarbetare hänvisas därför till vårdcentral eller vaccinationsbyrå. Riskgrupper får, liksom tidigare år, kostnadsfri vaccination.

Här finns mer information om vaccination mot säsongsinfluensa 2021 (Informationen kommer inom kort att översättas till engelska.)

Vid frågor kontakta: Karin Karlström

 

Tjänstgöringsplanering – allmän information

Enligt de arbetstidsavtal som gäller för lärare ska en tjänstgöringsplan utarbetas för varje enskild lärare. Planeringen ska ske i samråd med berörd lärare och innan arbetsgivaren (prefekt eller annan) fastställer planen ska berörd lokal arbetstagarorganisation underrättas.

Arbetstagarorganisationerna underrättas genom att planen skickas via e-post till tjanstgoringsplaner@uadm.uu.se

Saco, Seko och TCO/OFR har alla tillgång till e-postadressen och har därmed möjlighet att inom fem arbetsdagar begära förhandling med arbetsgivaren från den dagen de fick del av planen. När förhandling har skett, eller om förhandling inte har begärts inom de fem arbetsdagarna, kan planen fastställas av ansvarig arbetsgivare.

Mer information om tjänstgöringsplaner samt länk till två exempel på mallar som kan användas för ändamålet:

Till dig som är chef eller HR-generalist - Uppsala universitet (uu.se)

Kollektivavtal om lärares arbetstid:

Arbetstid för lärare - Uppsala universitet (uu.se)

Vid frågor kontakta: HR-specialister

 

Ny rutin avbruten rekrytering

Rutinen som gäller vid avbruten rekrytering har justerats. Den innebär kortfattat att prefekt/motsvarande fattar beslut om att avbryta rekryteringen och VHR/motsvarande laddar upp beslutet i Varbi samt avbryter rekryteringen i samma system. I och med den nya rutinen behöver därmed inte längre arbetstagarorganisationerna informeras vid avbruten rekrytering. Om avbrytandet innebär en viktigare förändring av verksamheten, t.ex. en organisationsförändring, ska dock förhandling enligt 11 § MBL påkallas.

Kontakta HR-specialist vid eventuella oklarheter.

Rutinen i sin helhet finns på sidan Avbryta rekrytering - Uppsala universitet (uu.se)

Vid frågor om rutinen kontakta Emelie Öhman Fuchs eller Anna Borlund.

 

Status införande av rehabsystemet Adato

Piloten har varit igång ett antal veckor och projektet har fått positiv feedback från deltagarna. Systemet upplevs som enkelt att använda och är ett bra stöd för dokumentation och för att få påminnelser om vad som behöver göras i ett ärende. Projektgruppen arbetar vidare med ett antal utredningsfrågor och justeringar i systemet, t ex ser gruppen över de meddelanden som skickas från systemet. Preliminärt lanseras systemet till hela verksamheten den 1 december och utbildning kommer att erbjudas i första hand till VHR och de chefer som kommer att arbeta aktivt i systemet. Mer information finns på Mp.

Vid frågor kontakta: HR-avdelningen@uadm.uu.se

 

Utveckling och uppdatering av arbetssätt och mallar till delar av det systematiska arbetsmiljö- och likavillkorsarbetet

Under november planeras utvecklat och uppdaterat material avseende delar av det systematiska arbetsmiljö- och likavillkorsarbetet, att finnas på Medarbetarportalen. Det är material som rör arbetssätt, stödmaterial och mallar. I stora drag rör detta plan för systematiskt arbetsmiljö- och likavillkorsarbete, årlig uppföljning av systematiskt arbetsmiljö- och likavillkorsarbete, checklista för aktiva åtgärder i likavillkorsarbetet (avseende Uppsala universitet som arbetsgivare), arbetsmiljö- och likavillkorsgrupp, riskbedömning inför förändring. Som antyds kommer det att vara möjligt att arbeta med systematiskt arbetsmiljöarbete och förebyggande likavillkorsarbete inkluderat, men det kommer även att vara möjligt att arbeta med frågorna separat om så önskas.

Mer information om systematiskt arbetsmiljöarbete finns här
Mer information om förebyggande likavillkorsarbete finns här

 

Arbetsmiljörond för den organisatoriska och sociala arbetsmiljön (OSA)

Under slutet av oktober kommer en arbetsmiljörond för den organisatoriska och sociala arbetsmiljön att lanseras. Arbetsmiljöronden, som ska vara en del av det lokala systematiska arbetsmiljöarbetet, är ett sätt att undersöka de organisatoriska och sociala aspekterna av arbetsmiljön och den består av två delar. Dels en checklista för OSA som besvaras i samverkan i arbetsmiljögrupp/motsvarande och dels en OSA-enkät som besvaras av medarbetarna. Stödmaterial, i form av informationstexter, mallar och en nano-utbildning för genomförande, kommer att läggas ut på Medarbetarportalen i samband med lanseringen. Arbetsmiljöronden för OSA utgår från föreskrifterna om systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM, AFS 2001:1) och föreskrifterna om organisatorisk och social arbetsmiljö (OSA, AFS 2015:4) och har ett likavillkorsperspektiv.

Mer information om organisatorisk och social arbetsmiljö finns här

 

Stöd vid återgång till arbetsplatsen – underlag för dialog

Under Coronapandemin har Uppsala universitet tvingats till alternativa sätt att bedriva framgångsrik verksamhet och arbetsmiljön har förändrats för de flesta medarbetare. Upplevelserna och erfarenheterna av hur detta fungerat skiljer sig åt mellan individer, liksom synen på höstens återgång till arbetsplatsen. För att underlätta dialogen mellan chef och medarbetare i samband med återgång till arbetsplatsen har ett stödmaterial tagits fram.

Länk till stödmaterialet finns här

 

Aktuella frågor om återgången till arbetsplatsen fortsätter att kontinuerligt uppdateras under ”Coronaviruset FAQ – Vanliga frågor och svar”

Som tidigare kommer man till FAQ från Medarbetarportalens startsida under bildlänken/”puffen” Coronaviruset. Sprid gärna denna information inom era respektive verksamheter.

Coronaviruset FAQ – Vanliga frågor och svar

Vid frågor kontakta: HR-specialister 

 

Utbildning om aktiva åtgärder för att förebygga diskriminering i arbetsliv och utbildning

HR-avdelningen och studentavdelningen erbjuder prefekt, VHR och likavillkorsombud att delta i en utbildning om hur institutionerna kan arbeta förebyggande med aktiva åtgärder för att motverka att anställda och studenter utsätts för diskriminering, trakasserier, sexuella trakasserier och/eller repressalier.

Utbildningen ges via zoom vid två tillfällen: 10 november kl.9.00-12.00 på svenska och 16 november kl. 13.00-16.00 på engelska.

Här hittar ni/du mer information och länkar till anmälan via Kurt: https://mp.uu.se/sv/web/info/anstallning/kompetensutveckling/interna/systematiskt-lv-arbete

Kontakt:
Hooshang Bazrafshan hooshang.bazrafshan@uadm.uu.se, HR-avdelningen
Guri Blomqvist guri.blomqvist@uadm.uu.se, studentavdelningen
Josse Lindh josse.lindh@uadm.uu.se, studentavdelningen
Ann-Sofie Wigg Bodin ann-sofie.wigg-bodin@uadm.uu.se, HR-avdelningen

 

Aktuella aktiviteter för prefekter och andra chefer hösten 2021

  • Kreativa möten för ökat engagemang och delaktighet, två heldagar 19 november och 9 december
    Mer information och anmälan
  • Krishantering för chefer, heldag 2 december
    Mer information och anmälan
  • OSA i praktiken, två halvdagar 12 november och 14 december
    Mer information och anmälan
  • Systematiskt arbetsmiljöarbete och organisatorisk och social arbetsmiljö – workshop, två timmar 8 november eller 1 december
    Mer information och anmälan
  • Arbetsrätt för prefekter, chefer och ledare, två heldagar 22-23 november 2021, Clarion Hotel Gillet
    Mer information och anmälan
  • Grupper för chefshandledning
    I november startar nya grupper för chefshandledning. Handledningen syftar till att deltagarna tillsammans med chefskollegor ska få möjlighet att reflektera över frågeställningar från den egna vardagen. Genom att ta del av kollegors erfarenheter och förhållningssätt, samt dela sina egna, stimuleras utvecklingen av det egna ledarskapet. Att delta i grupper för chefshandledning är både lärande, utvecklande och avlastande.
    Mer information och intresseanmälan
  • Mentor till en ny prefekt
    Ett av förslagen från Projekt Prefektrollen var att erbjuda nya prefekter stöd i sin roll genom mentorskap från en erfaren prefekt. HR-avdelningen avser därför att lansera ett mentorskapsprogram för prefekter under 2022 och vill nu undersöka intresset för att ta sig an rollen som mentor.
    Mer information om planerna kring mentorskapsprogram samt intresseanmälan

Mer information finns på Medarbetarportalen

På MP-sidan Chef/Prefekt finns aktuell information om det utbud HR-avdelningen erbjuder prefekter och övriga chefer; stödinsatser, nätverksträffar och utbildningar samt e-kurser och lästips för självstudier.

Har du frågor eller synpunkter är du alltid välkommen att kontakta chefsutveckling@uadm.uu.se