Ny policy för arbetsmiljö och lika villkor

Rektor beslutade den 21 juni om en ny policy för arbetsmiljö och lika villkor (UFV 2021/1473). Policyn ersätter arbetsmiljöpolicyn från 2006 (UFV 2005/1757). Den nya policyn gäller fr o m den 1 juli 2022 och samma dag upphävs den gamla. Syftet med den nya arbetsmiljöpolicyn är att beskriva vad som ska känneteckna arbetsmiljön vid universitetet, hur arbetsmiljö- och likavillkorsarbetet ska genomföras för att nå målen samt hur ansvaret för arbetsmiljön är fördelat. Policyn omfattar såväl anställda som studenter.
Vid frågor kontakta: HR-strateg Karin Karlström

 

Webbaserad utbildning om uppgiftsfördelning i det systematiska arbetsmiljöarbetet

Nu finns en webbaserad utbildning om uppgiftsfördelning i det systematiska arbetsmiljöarbetet. Klicka här för att komma till utbildningen.Vid frågor kontakta: HR-specialist inom hälsosamt arbetsliv

 

Webbaserat incidenthanteringssystem

Ett webbaserat incidenthanteringssystem (IA-systemet, IA står för information om arbetsmiljö), framtaget av AFA försäkring kommer att införas på universitetet. Enligt preliminär tidsplan startar piloter i augusti 2022 och lansering för hela universitet är planerad till december 2022. Mer information kommer under hösten.
Vid frågor kontakta: HR-strateg Karin Karlström eller HR-specialist Lina Julin.

 

Zoomträffar om systematiskt arbetsmiljö- och likavillkorsarbete samt organisatorisk och social arbetsmiljörond

De zoomträffar om systematiskt arbetsmiljö- och likavillkorsarbete samt organisatorisk och social arbetsmiljörond som har genomförts under våren kommer att fortsätta även under hösten. Zoomträffarna kommer från och med hösten att ha två återkommande teman. Dessa är systematiskt arbetsmiljö- och likavillkorsarbete samt organisatorisk och social arbetsmiljörond. Tema för respektive träffar kommer att anges. Syftet med träffarna är att deltagarna får svar på sina frågor, kan lämna synpunkter på stödmaterial som finns och/ eller ha dialog om det institutionsspecifika/ motsvarande arbetet. Förutom verksamhetsnära HR är även chefer och likavillkorsombud välkomna att delta.
Mer information och inloggningslänk
Vid frågor kontakta: HR-specialist Lina Julin alternativt likavillkorsspecialist Hooshang Bazrafshan.

 

Nytt ramavtal med Falck (Previa)

Den 1 september träder ett nytt ramavtal ikraft gällande chefshandledning, grupputveckling, konflikthantering, kartläggning organisatorisk och social arbetsmiljö (OSA) och utredningstjänster (trakasserier, sexuella trakasserier och kränkande särbehandling). Mer information om inkluderade tjänster och hur avrop från avtalet går till kommer att läggas på medarbetarportalen. Nuvarande avtal och rutiner för dessa gäller fram till den 31 augusti.
Vid frågor kontakta: HR-strateg Karin Karlström

 

Höstens stresskurser på Falck (Previa)

Universitetet erbjuder genom företagshälsan Falck (Previa) kurser i stresshantering för medarbetare och doktorander. Under hösten erbjuder vi kurser för medarbetare på svenska och för doktorander på svenska och engelska. Här kan ni läsa mer information om höstens stresskurser. Om det finns ett ökat intresse för kurs för medarbetare på engelska kan det ordnas, kontakta i så fall Arman Arshadi, Previa.
Sprid informationen till aktuella medarbetare/doktorander inom din institution/motsvarande. Tack!
Vid frågor kontakta: HR-strateg Karin Karlström
 


En reformerad arbetsrätt – beslut i riksdagen

Riksdagen har nu fattat beslut om propositionen ”En reformerad arbetsrätt”. Den viktigaste ändringen utgörs av att nuvarande möjlighet med upp till 2 års anställning i allmän visstidsanställning (ALVA) ersätts av 12 månaders anställning i särskild visstidsanställning (SÄVA). HR-avdelningen arbetar nu med att uppdatera rutiner på Medarbetarportalen för att omhänderta ändringarna som börjar gälla den 30 juni men i väsentliga delar börjar tillämpas 1 oktober 2022.

HR-avdelningen erbjuder två informationstillfällen där de viktigaste delarna av beslutet gås igenom. Informationen ges via Zoom och vänder sig till prefekter och övriga chefer i verksamheten samt till verksamhetsnära HR-stöd. Läs mer om dessa informationstillfällen på Medarbetarportalen.
Se även: HR-nytt nr 5 2021
och https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/arende/betankande/flexibilitet-omstallningsformaga-och-trygghet-pa_H901AU12
Vid frågor kontakta: HR-specialist

 

Genomförande av arbetstidsvillkorsdirektivet – utökad informationsskyldighet

Nu införs ändringar i LAS som för oss som statlig arbetsgivare innebär en utökad informationsskyldighet gentemot arbetstagare som anställs enligt 6 c § LAS. Nytt är bl.a. att arbetsgivare ska lämna skriftlig information till en arbetstagare om alla villkor som är av väsentlig betydelse för anställningsförhållandet vilket bl.a. innefattar information vissa centrala villkor om arbetstid men även mycket annat. Regeländringen träder i kraft 29 juni. HR-avdelningen arbetar nu med att uppdatera rutiner på Medarbetarportalen för att omhänderta ändringarna.
Se även: Det här innebär arbetsvillkorsdirektivet för statliga arbetsgivare (arbetsgivarverket.se)
Vid frågor kontakta: HR-specialist
 


Ny leverantör för annonsering av lediga jobb i tryckt media och webbannonser

Ny leverantör innebär förbättrat stöd genom rådgivning om annonsforum
Uppsala universitet byter leverantör till Nowa Kommunikation AB, gällande annonsering av lediga jobb i tryckt media och webbannonser i specifika medier. I och med detta erbjuds också support och rådgivning gällande val av annons och medier, vilket hjälper oss att nå våra potentiella kandidater på ett ännu bättre sätt.

Förändrat arbetssätt lanseras i höst
HR-avdelningens Varbi-support är idag en mellanhand vid frågor mellan leverantören och institutionen/motsvarande, vilket i vissa fall leder till en längre hanteringstid. I höst ändras beställningsrutinen när det gäller beställningar av annonser av lediga jobb i tryckt media och för webbannonser. Verksamhetsnära HR vid institution/motsvarande kommer då att ha direktkontakt med Nowa som beställare, vilket vi hoppas resulterar i en effektivare process. Mer information kommer innan förändringen införs.

Ny grafisk profil
Som ett led i kommunikationsavdelningens arbete med att uppdatera Uppsala universitets visuella riktlinjer kommer våra annonser att få ett nytt utseende.
Vid frågor kontakta: varbi@uu.se


Nya regler för arbetstillstånd

Den 1 juni 2022 började nya regler för arbetstillstånd gälla i Sverige. De ändrade reglerna gäller endast vid ansökan om arbetstillstånd. Forskare, doktorander och personer med EU-blåkort omfattas inte av ändringarna. Nedan listas några av förändringarna:

  • För att Migrationsverket ska kunna bevilja arbetstillstånd krävs att det till ansökan bifogas ett signerat anställningsavtal. Anställningsavtalet ska vara signerat för hand av båda parterna. Läs mer om hanteringen av anställningsavtal vid ansökan för arbetstillstånd på Medarbetarportalen.
  • Om kraven för förlängt tillstånd är uppfyllt är det möjligt att förlänga tillståndet med två år i taget, flera gånger. Tidigare var gränsen för arbetstillstånd 4 år.
  • Arbetsgivaren har en skyldighet att anmäla eventuellt försämrade arbetsvillkor till Migrationsverket. Arbetsgivaren kan drabbas av vite vid utebliven anmälan om försämrade villkor.

Utöver dessa ändringar så har det tillkommit ett uppehållstillstånd för personer med examen på avancerad nivå för att söka arbete eller undersöka möjligheten till att starta eget företag i Sverige. Ett sådant tillstånd ges för minst 3 månader och högst 9 månader.
Läs mer om de nya reglerna för arbetstillstånd på Migrationsverkets hemsida
Vid frågor, kontakta IFSS: ifss@uadm.uu.se

 

Kompetensutveckling för prefekter och övriga chefer

Prefektprogrammet
I november 2022 startar nästa omgång av prefektprogrammet. Programmet är obligatoriskt för prefekter och stf prefekter. Det riktar sig även till avdelningschefer och centrumbildningsföreståndare. Anmälan krävs. Sista dag för anmälan är 9 september.

Mer information och anmälan

Chefsprogrammet
Chefsprogrammet vänder sig till chefer med delegerat personal-, ekonomi- och verksamhetsansvar, t.ex. programansvariga, avdelningsföreståndare, studierektorer, administrativa chefer, enhetschefer, intendenter och biträdande prefekter. I mars 2023 startar en ny omgång. Anmälan krävs. Sista dag för anmälan är 30 november.

Mer information och anmälan

Grupp för chefshandledning
En ny omgång startar till  hösten. Gruppen träffas en gång per månad i fem månader. Den inledande träffen äger rum den 18 oktober. Målgruppen är prefekter och övriga chefer med personal-, ekonomi- och verksamhetsansvar. Anmälan krävs.  Sista dag för anmälan är 15 augusti.

Mer information och anmälan

Seminarier gemensamma för HR-generalister/motsvarande och prefekt/övrig chef

Under hösten 2022 erbjuds ett flertal seminarier för prefekter/övriga chefer, till vissa av dem rekommenderas deltagande i par med HR-generalist/motsvarande. Anmälan krävs till samtliga utbildningar. Mer information och anmälan

HR-avdelningens övriga utbud av chefsutvecklingsinsatser presenteras på Mp under rubriken Utbildning och utveckling för prefekter och andra chefer
Vid frågor kontakta: utbildningssamordnare Annika Nittmar

 

Kompetensutveckling för den verksamhetsnära HR-funktionen

Nu finns höstens utbud publicerat på Mp. Utbildningarna är huvudsakligen riktade mot HR-generalister, personaladministratörer och liknande, som arbetar med verksamhetsnära HR-stöd till prefekter/motsvarande. Till hösten finns det dock ett antal utbildningar som även vänder sig till prefekter och övriga chefer. Vår förhoppning är att deltagande i par, HR-generalist/motsvarande tillsammans med prefekt eller annan chef, ska ge ännu bättre förutsättningar för kompetensutvecklingen och kunskapsanvändningen inom dessa områden.
Läs mer om utbudet på Medarbetarportalen.
Vid frågor kontakta: utbildningssamordnare Annika Nittmar

 

Behörigheter i Primula inför sommaren

Det är viktigt att det finns personer på plats som kan hantera och attestera ärenden i Primula inför lönekörningar. Vi vill därför skicka en vänlig påminnelse om att ni ser över era behörigheter och skickar in eventuella kompletterande och nya behörigheter senast 220630 för att vi ska kunna säkerställa att vi kan administrera dessa inför semesterperioden. Vi kan inte garantera att behörigheter som skickas in senare kan hanteras skyndsamt under juli månad då vi är lågt bemannade och prioriterar lönearbete under denna period.

För att se vilka behörigheter som finns på din institution/motsvarande kan ni ta ut rapporten "UU - Behörighet samtliga roller" i Primula webb under menyalternativet Tjänster/Rapportgenerator.
Läs mer om lönekörning och deadlines här
Ändringar i behörigheter och nya behörigheter anmäls genom att fylla i blanketten som ni hittar på Medarbetarportalen.
Vid frågor kontakta: Löneenheten
 

Förhandlings- och annonseringsuppehåll sommaren 2022

  • Sista förhandlingsdag är den 30 juni 2022 och förhandlingarna återupptas igen den 11 augusti 2022.
  • Sista dag att registrera ärenden samt begära publicering i Varbi är den 27 juni. Publiceringshandläggningen återupptas från den 11 augusti.
  • Med anledning av förhandlings- och annonseringsuppehållet görs också uppehåll för företrädesrättsanvisningar. Sista veckan då anvisningar görs är vecka 26, vilket betyder att annonsen ska ha begärts dold publicerad senast 27 juni. Beslut om anvisning återupptas under vecka 33, annonsen ska då ha begärts dold publicerad senast 12 augusti.
    För mer information se Medarbetarportalen Ändrade tider och uppehåll för förhandlingar på torsdagar.
    Vid frågor kontakta: HR-specialist
     

Bemanning vid HR-avdelningen sommaren 2022

På Medarbetarportalen hittar du HR-avdelningens bemanning under sommarveckorna 26 till 32.
Sist men inte minst kommer här en nyhet från resesamordnare Marie Engegard, denna nyhet har även tidigare publicerats på Medarbetarportalen:


Nya avtalshotell inrikes från 1 juli

Kammarkollegiet presenterar nya avtalshotell den 1 juli. Hotellavtalen är i rangordning och bokas i första hand i den ordningen de står. De tidigare avtalshotellen blir kvar och några nya tillkommer. Kategorin "Longstay" är nytt på flera orter, också i Uppsala och Visby.
Det tidigare specialavtalet på Campus Gotland med lägenheter för inresande kollegor från Uppsala kvarstår. Dessa går endast att boka via receptionens formulär, och kan åter bokas fr.o.m. 1 september.
Mer information gällande Uppsala och Visby finns i Medarbetarportalen. De nya hotellavtalen går att boka fr.o.m. 1 juli.
Tänk på att undvika privata utlägg vid tjänsteresor. Avtalshotellen är förstahandsalternativ.
Vid frågor kontakta: resesupport@uadm.uu.se

Glad sommar önskar HR-avdelningen!