När man söker arbete behöver man beskriva inte bara sin formella utbildning, yrkeskunskap och tidigare anställningar utan också sina mer "mjuka" färdigheter. Det kan till exempel vara analytisk förmåga, konflikthantering, anpassningsförmåga eller kreativ problemlösning.

– Vi hoppas att Skillmill kan uppmuntra till reflektion och dialog om internationalisering som lärotillfälle, både bland studenter och medarbetare. Kanske är ett internationellt grupparbete också en chans för studenter att träna kommunikationsförmåga, gemensamt beslutsfattande och anpassningsbarhet? Kan fältstudier bidra till stärkt organisationsförmåga och problemlösning? säger Björn Nyström, projektledare vid universitetsförvaltningen som har lett projektet att utveckla appen.

De här färdigheterna är man kanske inte alltid aktivt medveten om eller van att beskriva i ord. Men det är en viktig pusselbit för att kunna skriva framgångsrika ansökningar.

– Appen är ett sätt att tillgängliggöra kunskap och pedagogik till många människor samtidigt, säger Björn Nyström. EU beskriver till exempel att nya färdigheter utvecklas både i och utanför klassrummet såväl som i yrkeslivet, men att det kan vara svårt att upptäcka, förstå och uttrycka dem. Därför uppmuntras universitet att göra mer för att hjälpa studenter att hitta ord för sina färdigheter.

Stöd för alla intresserade

Med hjälp av mobilappen Skillmill kan studenterna själva identifiera och sätta ord på sina färdigheter.

– Vi hoppas att appen kan ge våra studenter en introduktion till reflektion över nya färdigheter – som de själva kanske inte inser att de har, säger Björn Nyström.

Skillmill har tagits fram i ett europeiskt samarbetsprojekt med bland annat karriär och studievägledare som letts från Uppsala universitet. Projektet har tagit avstamp i utbytesstudier men appen är användbar för alla intresserade.

– Alla som kliver utanför sin komfortzon kan använda appen. Det spelar ingen roll om det är studenter under utlandsstudier, praktik, fältstudier och internationalisering på hemmaplan, eller personal som möter nya erfarenheter i arbetslivet, säger Björn Nyström.

Skillmill kan beskrivas som ett pedagogiskt stöd för att skriva delar av ett personligt brev i samband med en ansökan. Användarna får hjälp att besvara frågor som: vilka färdigheter har jag och hur berättar jag om dem i ett personligt brev?

Utvecklad av nyexaminerade och studenter

Skillmill har programmerats av fem studenter respektive nyexaminerade från universitetets olika program i speldesign vid Campus Gotland.

– Utvecklingen började med en webbprototyp som vi sedan överfört till en mobilapp, säger Elias Faltin, projektkoordinator vid institutionen för speldesign som har lett utvecklarteamet.

Normalt sett hade utvecklarna behövt få övriga i projektet att samarbeta tätt via digitala kommunikationshjälpmedel men eftersom utvecklingen till stora delar sammanföll med pandemin var alla inblandade redan vana vid att samarbeta digitalt.

– Det var förstås lite tråkigt att missa resorna men vi fick ett snabbare och tätare samarbete som hjälpte oss mycket genom att alla i projektet redan var vana att arbeta digitalt, säger Elias Faltin.

Hjälp att sprida appen

– Nu när Skillmill kan laddas ner hoppas vi förstås att lärare inom universiteten sprider kunskap om appen för att så många studenter som möjligt ska få möjlighet att utnyttja den, säger Elias Faltin.