Universitetet har i höst ökat antagningen av antalet nya studenter med ca 15 % (motsvarar ca 1500 fler nya studenter än inför höstterminen 2019). Exakt hur många som kommer vet vi inte idag, men bostadssituationen är alltid svår vid terminsstart.

Även ett tillfälligt boende under någon eller några veckor kan vara till stor hjälp för att lösa situationen och ge våra studenter en bra start på sin studietid.

I Uppsala finns verksamheten Studentboet som arbetar med att hjälpa studenter med att hitta boende och navigera på bostadsmarknaden. Studentboet är ett samarbete mellan Uppsala kommun, Uppsala universitet, SLU och Uppsala studentkår. På www.studentboet.se kan du skicka in en annons för din uthyrning. Du är välkommen att höra av dig till kontakt@studentboet.se eller ringa 018-480 31 20 om du har frågor.

På Gotland finns en boendeförmedlare som hjälper studenterna såväl inför terminen som under och på plats att finna bostad. Kontakta boende@rindi.com eller lägg upp din lediga bostad direkt på www.gotlandsstudentbostad.se. Gotlandsstudentbostad.se är ett samarbete mellan Rindi studentkår, Campus Gotland och Region Gotland.