Jan Palmowski hann på två dagar besöka flera verksamheter och diskutera en rad gemensamma frågor. Förutom samtal med rektor och prorektor diskuterades forskningsinfrastruktur, open science och erfarenheter inom Europauniversitetet Enlight och Afrikasamarbetet International Science Program.

– Jag har hört så mycket intressant. Er långa erfarenhet av samarbeten i Afrika, de spännande initiativen Circus och AI4research. Jag tänker på hur man kan sprida idéer till fler, säger Jan Palmowski.

Dags att blicka framåt

Han tycker att nätverket åstadkommit mycket sedan starten för fem år sedan, man har lyckats föra fram viktiga synpunkter på EU:s policyarbete, som kommer att påverka politiken och sektorn många år framåt.

– Nu är det dags att vända blicken framåt och förbereda hur vi vill fortsätta utveckla nätverket inför de nya ramprogrammen och efterföljaren till Erasmus+.

Det finns många gemensamma frågor att diskutera i ett internationellt nätverk av breda forskningstunga universitet med stor andel grundforskning, menar Palmowski. Och han är tydlig med att Guilden inte bara är till för ledningar, utan för alla som har idéer och vill vara med i centrala diskussioner som påverkar universitet på EU-nivån är välkomna. Nätverket kan också vara till nytta för aktuella frågor på hemmaplan. Sedan är förstås de stora frågorna, som var vi är om tio år, högintressanta.

– Det är en fråga som borde engagera oss alla. Vilka förväntningar kommer framtidens studenter att ha på oss, vilka är de stora samhällsutmaningarna då och hur kommer det påverka lärosätena, säger han.