På universitetets födelsedagsfirande den 7 oktober fick årets pedagogiska pristagare ta emot sina priser. En av dem var Stefan Zetterström, adjunkt vid juridiska institutionen, som fick årets pedagogiska pris inom juridik och samhällsvetenskap.

Hur var prisceremonin?

– Det var jättetrevligt med mycket pompa och ståt. Behovet av ceremonier ska inte underskattas. När jag stod där på podiet så började knäna skallra, ler Stefan Zetterström.

Juryns motivering till priset är full av ord som handlar om glädje och entusiasm. Och i intervjun kommer Stefan Zetterström ofta tillbaka till vikten av humor och glädje.

– När jag började studera juridik inspirerades jag mycket av en lärare som var glad, positiv och entusiastisk. Han var också en bra historieberättare som kunde visaulisera ämnet på ett bra sätt. Det gjorde det lättare att själv som student skapa sina egna bilder.

Glädje som drivkraft

Han beskriver glädjen som sin drivkraft som lärare.

– Om man är glad jobbar man bättre. Och om det är lite tungt får man kämpa och börja le ändå. Jag försöker vara humoristisk i min undervisning och studenterna brukar le i alla fall.

På frågan hur han kan behålla entusiasmen år efter år när man undervisar i samma ämne funderar han en stund och börjar sedan berätta om sitt intresse för ultraidrott. Han har tillsammans med sin sambo världsrekordet i triatlon på olympisk distans under trettio dagar i följd. Det innebär att de varje dag i trettio dagar simmade en och halv kilometer, cyklade fyra mil och sprang en mil. Det tog i genomsnitt tre och halv timme per dag.

– Jag kan hålla på med upprepning länge, kan gå in i bubblan och inte påverkas av det som kan vara tråkigt. När jag undervisar är jag taggad till tårna, stänger ute allt annat och fokuserar till hundra procent.

Tillbaka till grunden

Stefan Zetterström undervisar i sakrätt på termin tre på juridiska programmet. Han beskriver vikten av att hjälpa studenterna att lära sig hur jurister arbetar, att det inte alltid finns något givet svar utan att det viktiga är hur jurister arbetar. Det är lätt att studenterna hoppar direkt till sammanfattningen eller vill ha ett tydligt ja eller nej på en fråga.

– Men inom juridiken är målet vägen till målet. Man måste våga gå tillbaka till det närmast banala och ha tålamod. Precis som i tävlingen i ultraidrott göra samma sak igen, man kan lära sig något.

Samtidigt berättar han att han försöker få studenterna att ställa alla sina frågor. Studenterna ska känna att det inte finns några dumma frågor.

– Frågor kan vara ett bra sätt att koppla ämnet till andra delar och bredda perspektivet. Som student kan det vara svårt att se helheten, att få en överblick.