Handelsbranschen har tidigare i höst utsett evenemangsbiljetten till årets julklapp, och vad passar väl bättre till en natur- och kulturintresserad vän, än ett årskort på Uppsala Linneanska trädgårdar?

Du vet väl att du som medarbetare har gratis inträde till Uppsala universitets olika museer och samlingar?

För mörkt och kallt och ute? Nyårsöppet i Tropiska växthuset - upplev ljus, värme och grönska när vintern är som mörkast. Motionera inomhus - Information om träningsanläggningen Campus 1477:s aktiviteter hittar du på deras hemsida.

Ta del av Uppsala universitetsbiblioteks pågående 400-års-jubileum med visningar i de stängda delarna av Carolina Rediviva och bibliotekshistoriska stadsvandringar, m.m.

Vill du hellre ta det lugnt och stanna hemma under en filt, med en varm glögg i handen? Då kan du besöka universitetsbibliotekets jubileumsutställning digitalt, se jubileumsfilmerna eller förkovra dig i Uppsala universitetsbiblioteks historia genom att läsa bloggen 400.

…och apropå lästips inför ledigheterna finns nu en 54 boktitlar lång lista med rekommenderade böcker på svenska och engelska i medarbetarportalen. Lästips som garanterat räcker över hela jul- och nyårshelgen, kanske ända fram till påsk…