Allt eftersom säkerhetsläget i Europa blir allt mer ansträngt följer både universitetet som helhet och vi på förvaltningen utvecklingen noga och ökar vår beredskap. En mängd nya frågor behöver hanteras och bedömningar göras.

Ännu en gång vill jag ge en stor eloge till alla medarbetare på förvaltningen som så snabbt och professionellt tagit tag i de frågor som aktualiserats, och i samverkan med såväl interna som externa aktörer etablerat organisation, samarbeten och rutiner.

Mot bakgrund av det ansträngda säkerhetsläget vill jag också påminna om att ta del av och följa den information och den vägledning som ges via medarbetarportalen. Här publiceras fortlöpande information om universitetets hantering av krisen och information om vart våra medarbetare kan vända sig för att få stöd. Som vanligt kan du alltid kontakta din närmaste chef med frågor och funderingar.

Ännu en gång vill jag påminna om att inte klicka på länkar med osäker avsändare, att vara källkritisk och att rapportera misstankar om oegentligheter till security@uu.se.

Tydlighet, transparens och kommunikation är högaktuellt i dessa tider. Arbetsordningen, som nu reviderats, tydliggör förvaltningens övergripande uppdrag och vad som styr vårt arbete, samt de olika avdelningarnas och kansliernas uppgifter. Den ger också en bild av hur vi är organiserade, dvs. i fem verksamhetsområden och tre vetenskapsområdeskanslier. Varje verksamhetsområde består av fyra två till fyra avdelningar (totalt är det 15 avdelningar). Verksamhetsområdescheferna ansvarar för att företräda hela sitt verksamhetsområde och återkoppla till och från detsamma. Det innebär att vi även har behövt uppdatera och se över vår interna delegationsordning.

Jag vill också gärna återkomma till min och förvaltningens interna kommunikation. Dessa månadsbrev (eller krönikor) är ett led i att utveckla min kommunikation med alla er på förvaltningen. Jag har också börjat boka in fysiska besök. Först ut var förvaltningens medarbetare på Campus Gotland och nu i slutet av mars kommer jag att träffa medarbetarna på Uppsala universitets musik och muséer samt därefter avdelningen gemensam service och administration.

Till hösten hoppas jag att vi kan återuppta möten där hela förvaltningen träffas.

Genom att vara en tydlig och transparent organisation där har vi förtroende för och kunskap om varandras roller och verksamheter, kan vi tillsammans ge det bästa stödet till utbildning och forskning vid Uppsala universitet.

Caroline Sjöberg

Universitetsdirektör